Show simple item record

dc.contributor.authorFalk, Lovisasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:24:27Z
dc.date.available2011-06-30T16:24:27Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26054
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen är att uppmärksamma hur några slöjdlärare arbetar för att synliggöra de nationella kursplansmålen för sina elever. Uppsatsens frågeställningar lyder: Hur presenterar läraren de nationella målen i undervisningen? Vilken bild har eleverna, känner de till de nationella målen? Hur relaterar lokala mål till nationella mål? I uppsatsen belyses forskning kring vikten av att elever har kännedom om undervisningens syfte och rapporter om att skolan brister i att förmedla mål. Uppsatsen bygger på samtalsintervjuer med lärare och elever där de själva ger sin bild av hur det ser ut i deras vardag. Lärarna i undersökningen arbetar på olika sätt med olika stor framgång. De uttryckar att det är viktigt att medvetandegöra eleverna på undervisningens mål men praktiserar det i realiteten i olika stor utsträckning. Den lärare som arbetar minst med mål har också minst intresserade elever medan den lärare som har mest klart för sig vad som behöver göras också har de elever som kräver att få veta mest om målens innebörd. Slöjdens låga status som skolämne framkommer i intervjusvaren vilket stämmer väl överens med andra undersökningar som redovisas. Osäkerhet om vad slöjdämnet syftar till att utveckla bidrar till ämnets låga status. Om slöjdlärare blir bättre på att synliggöra ämnets fördelar skulle förståelsen för ämnet öka. Förhoppningsvis leder läsningen till ökad motivation för lärare att fortsätta utveckla sitt dagliga arbete. Uppsatsen behandlar slöjdlärare men är högst relevant även för lärare inom andra ämnen. Att få eleverna att inse vitsen med arbetet är positivt för alla. Samtliga intervjuer bidrar inte med odelat framgångsrika metoder för att synliggöra kursplanens nationella mål. Ambitionen med uppsatsen är dock inte att beskriva hur illa ställt det är inom svensk skola. Grundidén med uppsatsen var istället att sätta det positiva och inspirerande i fokus.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectNationella målsv
dc.subjectslöjdundervisningsv
dc.subjectarbetssättsv
dc.subjectkomsv
dc.titleVilka mål? Hur slöjdlärare presenterar de nationella målen i sin undervisning och vad eleverna uppfattarsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record