Värdegrundsarbete med hjälp av barnlitteratur
dc.contributor.author | Lenhall, Rosi | sv |
dc.contributor.author | Abrahamsson, Elin | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:24:31Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:24:31Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26056 | |
dc.description.abstract | Syfte och frågeställning Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger i förskolan anser att man kan använda barnlitteratur som verktyg för värdegrundsarbetet i förskolan. Vårt syfte mynnar ut i följande frågeställningar: Hur uppger pedagoger i förskolan att de tolkar värdegrunden? Hur uppger pedagoger i förskolan att de arbetar med värdegrunden? På vilket sätt uppger pedagoger i förskolan att barnlitteratur skulle kunna användas i arbetet med värdegrunden? Metod Vår studie bygger på kvalitativa intervjuer med semistrukturerad karaktär. Vi har intervjuat sju pedagoger på fyra olika förskolor i västra Sverige. Samtliga förskolor arbetar tematiskt med sagan. Resultat Pedagogerna uppger att man kan använda barnlitteratur i arbetet med värdegrunden. De menar att bokens huvudperson är ett viktigt redskap i arbetet med värdegrunden och att man med hjälp av den kan gå utanför bokens ramar. Gestaltning och dockteater är exempel på arbetssätt som pedagogerna lyfter fram. Relevans för läraryrket Värdegrunden utgör en stor del av Lpfö 98 som förskolans verksamhet skall vila på. Det är pedagogernas skyldighet att implementera värdegrunden i verksamheten och det är därför viktigt att man som pedagog har redskap för hur det arbetet kan gå till. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Värdegrundsarbete med hjälp av barnlitteratur | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |