Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Carolinesv
dc.contributor.authorGustafsson, Susannesv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:24:33Z
dc.date.available2011-06-30T16:24:33Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26057
dc.description.abstractSyfte Syftet med denna studie har varit att undersöka några lärares och bibliotekariers uppfattning om vilka funktioner och begränsningar de ser med gemensam litteraturläsning och boksamtal i skolans tidigare år. Metod Den metod vi har valt att använda oss av är kvalitativa samtalsintervjuer. Intervjuerna har gemenomförts med fem verksamma lärare från årskurs 1-6 och två bibliotekarier. Respondenternas svar har sedan analyserats och diskuterats utifrån den litteratur och tidigare forskning som finns inom området. Resultat Resultatet av respondenternas svar visar på ett flertal olika funktioner och begräsningar. Det har framgått att viktiga funktioner är ett utökat ordförråd och bättre läsförståelse, vilket även gynnar andra ämnen samt en utvecklad förmåga att kunna läsa mellan raderna och koppla texters innehåll till det egna livet. Flera av respondenterna har också påvisat ett antal didaktiska dilemman i arbetet med gemensam litteraturläsning och boksamtal. För stora grupper, tidsbrist samt heterogena grupper där läskapaciteten och intresset skiljer sig åt hos eleverna är några av de didaktiska dilemman som respondenterna påvisar. Betydelse för läraryrket I nya kursplanen för svenska, ur Lgr11, tas centrala innehåll i årskurs 1-3 upp när det gäller undervisningen i Läsa och Skriva . Det står att arbetet skall synliggöra olika lässtrategier för att tolka och förstå texter samt att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. Ett kontinuerligt arbete med gemensam litteraturläsning och boksamtal kan vara ett led i undervisningen för att elever skall uppnå målen i den nya kursplanen menar vi med stöd av respondenternas svar och tidigare forskning. Lika viktigt blir det också att arbeta med och studera olika metoder för reflekterande läsning inom lärarutbildningen. Under studiens gång har vi varit i kontakt med några verksamma lärare och bibliotekarier som aktivt arbetar med detta ämnesområde. De har delgivit oss kunskaper och erfarenheter som de har med sig från arbetet med metoden, vilket i sin tur har fördjupat vår kunskap. I dagsläget känner vi oss nöjda, eftersom vi har erhållit konkreta tips och metoder för hur ett aktivt arbete med gemensam litteraturläsning och boksamtal kan bedrivas i syfte att utrusta eleverna med de redskap de behöver i sin fortsatta utveckling.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBoksamtalsv
dc.subjectläsintressesv
dc.subjectläskapacitetsv
dc.titleGemensam litteraturläsning och boksamtalsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record