Show simple item record

dc.contributor.authorHellström, Kathrinsv
dc.contributor.authorNilsson, Mariesv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:24:56Z
dc.date.available2011-06-30T16:24:56Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26067
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare tänker och agerar kring mobbningsbegreppet. I studien har vi använt oss av kvalitativa och semistrukturerade intervjuer. Vi använde oss av den sortens intervjuer för att få så väsentliga och detaljerade svar som möjligt. Vi har inspirerats av hermeneutikens syfte, som är att förstå och inte endast begripa. Förförståelsen är viktig att betona, eftersom en upplevelse inte behöver betyda samma sak för två olika personer av den anledningen att varje människa har olika förförståelse för olika begrepp. I vårt insamlade material fick vi fram att pedagogerna anser att det förekommer mobbning och kränkande särbehandlingar på de utvalda förskolorna. Det vi också fick fram är att det finns flera olika program som pedagogerna arbetar med i syfte att förebygga mobbningen och kränkande särbehandlingar. Vi har även insett att det är viktigt att ha ett tydligt förhållningssätt och vara tydlig med att sätta gränser när ett eller flera barn har betett sig illa. Förskolan skall vara en arena där barnen känner sig trygga och glada. Arbetet med att motverka mobbning och kränkande särbehandling i förskolan är något som ständigt behöver ses över. Att ha ett tematiskt arbetssätt är en metod för att förebygga mobbning och kränkande särbehandling, men också Start, Stegvis och SET är några andra metoder som finns för att arbeta i förebyggande syfte. Resultatet visar att lärarna är medvetna om att problemet finns hos de yngsta barnen. Lärarna arbetar konstant med att förebygga mobbning och kränkande särbehandlingar på förskolorna. Vi tycker att det är viktigt att ha ett bra förhållningssätt mot både barn och vuxna så att ingen behöver känna sig kränkt eller illa behandlad.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectmobbningsv
dc.subjectkränkande särbehandlingarsv
dc.subjectsamsv
dc.title”En gång är en gång för mycket”: En studie om mobbning och kränkande särbehandlingar i förskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record