Kompetensförsörjning eller självförverkligande? - En analys av underlaget till Lpf94 och Gy11 ur ett klassreproduktivt perspektiv
Abstract
Sammanfattning:
Det är ett känt faktum att barn till akademiker klarar sig bättre i skolans värld än barn till
föräldrar med arbetarklassbakgrund. I och med detta är risken stor att ungdomar utbildar sig
till liknande yrken som sina föräldrar och därför sällan lämnar sin klasstillhörighet. Detta
brukar benämnas klassreproduktion och är ett problem. Nu sjösätts en ny gymnasieskola i
Sverige under namnet Gy11. Vilka tendenser i fråga om klassreproduktion står att finna i
denna nya gymnasieskola och har det förändrats sedan den tidigare gymnasieskolan; Lpf94?
Syftet i uppsatsen är att se huruvida det går att finna några tendenser till klassreproduktion i
underlaget till den nya gymnasieskolan, Gy11och jämföra det med den tidigare
gymnasieskolan Lpf94. Metoden är en diskursanalys av underlaget till
Gy11,gymnasieutredningens betänkande Framtidsvägen och Lpf94, läroplanskommitténs
betänkande Skola för bildning. Resultat av undersökningen visar att det finns en tydlig
tendens till ökad klassreproduktion i underlaget till Gy11, Framtidsvägen jämfört med
underlaget till Lpf94, Skola för bildning. Framförallt är det tanken om en likvärdig och bred
utbildning som fått stryka på foten i Gy11. Klassiska klassreproduktiva variabler som
språkbruk och kulturellt kapital nämns överhuvudtaget väldigt sällan så som viktigt i
Framtidsvägen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Björkman, Johan
Keywords
Klassreproduktion
Framtidsvägen
Skola för bildni
Language
sv