dc.description.abstract | Syftet med detta arbete är att undersöka vilka faktorer som kan bidra till ett lyckat motivationsarbete för
ungdomar som lär sig svenska som andraspråk, och ta reda på vad pedagogen kan göra för att främja
motivationsprocessen. Arbetet behandlar frågor som: Vad är motivation? Hur och var uppstår motivation? och
Vad kan en pedagog göra för att bidra till en lyckad motivationsprocess?
Arbetet grundar sig på kvalitativ forskning, närmare bestämt semistrukturerade samtalsintervjuer. Det
insamlade materialet består av fyra samtalsintervjuer med fyra ungdomar mellan 16 och 19 år som läser svenska
som andraspråk. Intervjuerna har spelats in med hjälp av en ipod och blivit transkriberade och analyserade
utifrån olika teman.
I undersökningen definieras motivation som ett begrepp som innefattar de psykologiska processer som
förorsakar aktivitet hos individen, som håller aktiviteten igång och ger den mål och mening. En individs
drivkraft riktar beteenden och handlingar mot vissa inre eller yttre mål.
Undersökningen visar att motivationen, drivkraften, är som en låga som uppstår inom en individ, men som
kan påverkas av människor i dess omgivning, via till exempel attityder eller förväntningar. Attityder - både egna
och andras - inverkar på motivationen, och därmed resultatet indirekt, medan motivationen ger omedelbara,
tydliga effekter på resultatet.
Motivation är inte en egenskap hos individen, utan ett resultat av de erfarenheter man gjort och det
bemötande man får.
Arbetet framhåller att en lyckad motivationsprocess som resulterar i skolframgångar kräver ett samspel
mellan en kunnig, engagerad pedagog och eleven. Pedagogen måste hjälpa eleven att bestämma
individanpassade, realistiska mål och delmål. Motivationsarbetet måste alltid utgå ifrån eleven och börja där
denne befinner sig. Målet ska ligga inom elevens synrand och uppfattas som eftersträvansvärt.
Pedagogens positiva förväntningar leder till positiva resultat, medan negativa leder till det motsatta, enligt
Pygmalioneffekten. | sv |