Show simple item record

dc.contributor.authorDellgård, Ann-Catherinesv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:25:04Z
dc.date.available2011-06-30T16:25:04Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26071
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte Jag vill med mitt examensarbete undersöka vad musiken kan tillföra barns språkliga och sociala utveckling och om den kan ses som ett pedagogiskt verktyg i förskolan. Metod och material Jag har gjort en kvalitativ undersökning och använt mig av inspelade samtalsintervjuer. Fyra förskollärare intervjuades. Resultat Min studie visar att musik har mycket att tillföra barns språkliga och sociala utveckling. Genom musiska aktiviteter utvecklar barnen sitt ordförråd, en förståelse för ordens innebörd och språkliga begrepp och en uppfattning om språkets rytm och tonfall. Att musicera tillsammans skapar en känsla av samhörighet, trygghet och glädje. Det stärker självkänslan och utvecklar förmågan till samspel, kommunikation och samarbete. För att sätta igång barns kreativa språkskapande och stimulera deras sociala kompetens bör musik ses som ett mycket användbart pedagogiskt redskap. Det går ej att generalisera resultatet då antalet respondenter är för få. Betydelse för läraryrket Min studie kan ge verksamma pedagoger en uppfattning om värdet av att använda musiken som ett pedagogiskt verktyg i förskolan. Vidare kan studien ge pedagoger en större insikt om musikens betydelse för barns språkliga och sociala utveckling.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmusiksv
dc.subjectspråksv
dc.subjectsocial kompetenssv
dc.subjectförskollärares tansv
dc.titleVad kan musik tillföra barns språkliga och sociala utveckling? En studie om fyra förskollärares tankar om musik som pedagogiskt verktygsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record