Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Gretesv
dc.contributor.authorHoltne, Ninasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:25:16Z
dc.date.available2011-06-30T16:25:16Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26076
dc.description.abstractSyfte: Vårt syfte med examensarbetet är att undersöka vilka möjligheter normkritisk pedagogik har att etableras på förskolor. Vi ser läsning av normbrytande barnlitteratur som ett verktyg av många, men har fått uppfattningen av att utbudet på normbrytande barnböcker i förskolan är begränsat. Därför undersöker vi även hur bokförlag skapar tillgänglighet för normbrytande barnlitteratur på förskolor och skolor. Metod och material: Vi har intervjuat sex pedagoger på tre olika förskolor och en pedagog i en förskoleklass. Vi har även intervjuat förläggare på fyra olika bokförlag, där tre av bokförlagen är inriktade på att ge ut mer normbrytande barnlitteratur. Intervjuerna har utgått från några centrala teman kring hur informanterna förhåller sig till normbrytande barnlitteratur, hur pedagogerna arbetar med litteraturen samt hur bokförlagen går till väga för att skapa tillgänglighet för deras litteratur på förskolor och skolor. Relevans för läraryrket: Skolverket samt Rädda Barnen i samarbete med Rädda Barnens Ungdomsförbund presenterade 009 varsin rapport där vikten av ett normkritiskt förhållningssätt för att kunna motverka diskriminering i förskola och skola poängteras. Eftersom det är de bakomliggande normerna som gör att vissa människor privilegieras och andra ses som avvikande är det viktigt att synliggöra och ifrågasätta dessa normer. Genom att ha ett intersektionellt perspektiv belyses olika normers maktrelationer och hur de inbördes kan samverka och förstärka varandra. Resultat: Vi utgår från forskning kring normkritisk pedagogik samt queerteorin och det intersektionella perspektivet. Vi har fokuserat på vissa centrala aspekter i Kumashiros forskning, som vi tror är väsentliga för att ett normkritiskt arbete överhuvudtaget ska kunna etableras. Vi har sett att de pedagoger som ofta läste normbrytande barnlitteratur hade en större medvetenhet kring normers påverkan. På deras förskolor fanns därmed bredare möjligheter för etablerande av en normkritisk pedagogik. De bokförlag vi intervjuade gjorde mycket för att skapa tillgänglighet för deras normbrytande barnlitteratur. Ansvaret för att litteraturen ska hitta sin väg till förskolorna ligger således på de enskilda förskolorna. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectNormbrytande barnlitteratursv
dc.subjectnormkritisk pedagogiksv
dc.titleNormbrytande barnlitteratur – ett verktyg för normkritisk pedagogik Termin/år: Ht 2010sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record