Show simple item record

dc.contributor.authorCederström, Sofiesv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:25:18Z
dc.date.available2011-06-30T16:25:18Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26077
dc.description.abstractUndersökningen fokuserar på ämnesintegration på yrkesprogram i gymnasieskolan. Den kommer belysa litteratur som anknyter till ett integrerat arbete, som till exempel Dewey. Men även synen på läroplanen, dess ursprung och hur de olika läroplanerna har sett ut genom tiderna, vad de står för och hur lärare använder sig av läroplanen kommer att figurera i uppsatsen. Syftet med undersökningen är att få fördjupad kunskap anledningen till varför en lärare arbetar ämnesintegrerat, och med det som grund kommer studien att utföras som en fallstudie. I den här fallstudien kommer det vara en lärare och några av hans elever som intervjuats och observerats vid två tillfällen. Undersökningen beskriver hur de ser på integrerat arbete. I analysen av detta empiriska material som samlats in har fallstudien fyra rubriker: Att se det positiva hos elever, Att kämpa trots motvind, Kan böcker vara ett hinder och En ny samhällssyn. De fyra rubrikerna kommer att vara temat för den resultatdel som uppsatsen innehåller. Ämnesintegration är ett samarbete mellan lärare, uppsatsens mål är att uppmärksamma detta arbetssätt även om det inte attraherar för alla lärare i slutändan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectÄmnesintegrationsv
dc.subjectfallstudiesv
dc.titleAtt kämpa i motvind. En fallstudie om ämnesintegration på yrkesprogram i gymnasieskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record