dc.contributor.author | Persson, Lina | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:25:34Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:25:34Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26084 | |
dc.description.abstract | Uppsatsen behandlar området verbala kommunikationssvårigheter i förskolan. Fokuset ligger
på att observera hur tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK)
används i förskolan och skapa en förståelse för hur barn med kommunikationssvårigheter
uppfattar sin vardag. Uppsatsen behandlar i teoridelen även barnets språkutveckling och vilka
svårigheter som kan uppkomma då utvecklingen inte fortskrider som den borde.
I avsnittet om tidigare forskning presenterar jag aktuell forskning om barnet som
språksökande individ, barnets språkutveckling och en beskrivning om tecken som alternativ
och kompletterande kommunikation.
Som metod har jag använt mig av observation och har valt rollen som fullständig observatör.
Utifrån den observationsstudie som genomförts kan jag visa på hur tecken som alternativ och
kompletterande kommunikation används samt vilka svårigheter möjligheter pedagogerna
möter.
Slutsatsen av studien visar för- och nackdelar i användningen av tecken som alternativ och
kompletterande kommunikation samt att barn med kommunikationssvårigheter har
svårigheter med samspelet med andra människor.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Språksvårigheter | sv |
dc.subject | kommunikation | sv |
dc.subject | barn i behov av s | sv |
dc.title | Språksvårigheter i förskolan - En observationsstudie om arbetet med TAKK och barns språksvårigheter i förskolan. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |