Den metakognitiva läraren
Abstract
Syfte
Det övergripande syftet för denna undersökning är att studera begreppet metakognition utifrån
lärarnas perspektiv och förhållningssätt. För att konkretisera mitt syfte arbetar jag utifrån
följande frågeställningar:
1) Hur förhåller sig olika typer av lärare (man/kvinna, nyutbildad/erfaren samt lärare i
olika ämnen) till begreppet metakognition?
) Finns det ett samband mellan lärarens förhållningssätt till begreppet och andra
aspekter och faktorer av metakognition, såsom träna elevers metakognition och ta
hänsyn till denna förmåga vid bedömning?
Metod
Undersökningen är utformad som en pilotstudie av kvantitativ karaktär med enkät som
vetenskapligt redskap. Jag lät 16 lärare från ett högstadium i västra Göteborg, med olika
ämnen, kön och yrkeserfarenhet besvara enkäten. Enkäten består av fem frågor som rör
lärarnas bakgrund, samt 0 påståenden som behandlar fyra olika kategorier av metakognition.
Lärarna förvänts markera på en fyrgradig skala på huruvida de instämmer med påståendena
eller ej. Enkätssvaren kvantifierades och olika grupprelaterade medelvärden åskådliggörs i
form av figurer.
Resultat
Resultaten ger vid handen att lärare i allmänhet tenderar att vara relativt positiva till att ta
hänsyn till metakognitiva aspekter i betyg och bedömning trots att de uppenbarligen brister i
förmågan att aktivt träna sina elevers metakognitiva medvetenhet. Det visar sig även att
Degree
Student essay