Skriftliga omdömen – En studie av skriftliga omdömen från tre skolor inom samma kommun
Abstract
Under höstterminen 008 trädde ett förslag från regeringen i kraft som innebar att alla skolor i Sverige skall
skriva skriftliga omdömen till alla elever i samtliga ämnen de undervisas i. De skriftliga omdömena fick, till
skillnad från tidigare bestämmelser, även vara betygsliknande och det var upp till varje enskild skola att utforma
dem.
Efter införandet har mitt intresse kring arbetet med de skriftliga omdömena väckts. Syftet med den här uppsatsen
är dels att ta reda på hur dessa omdömen kan skilja sig åt mellan skolor inom en och samma kommun, dels
diskutera kvaliteten på dem. Även att ta reda på vad lärare anser om skriftliga omdömen är en del av uppsatsens
syfte.
Studien har genomförts genom insamling av skriftliga omdömen från tre skolor inom en och samma kommun,
samt genom intervjuer av lärare på respektive skola. De skriftliga omdömena och intervjuerna har sedan
analyserats och då i huvudsak tillsammans med forskning kring bedömning och en omfattande rapport från
Skolverket.
Resultatet av studien visar att utformningen av de skriftliga omdömena skiljer sig åt på flera olika sätt skolor
emellan och att skolor har kommit olika långt i arbetet med dem. Resultatet visar även att lärare anser att de
skriftliga omdömena är värdefulla men samtidigt visar det att de har olika uppfattningar om vad ett relevant
skriftligt omdöme skall innehålla.
Jag hoppas att den här uppsatsen kommer att ge ytterligare en uppfattning om vad ett relevant skriftligt omdöme
egentligen är. Min förhoppning är även att den kommer att fungera som ett inlägg i diskussioner kring
bedömning på ett generellt plan. Eftersom jag anser att man hela tiden bör sträva mot att få en så likvärdig
bedömning som möjligt mellan skolor anser jag att det är viktigt att man på skolor och universitet hela tiden
diskuterar vad en god bedömning av elever innebär.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Jansson, Annika
Keywords
Skriftliga omdömen
IUP
LPP
yrkesspråk
Language
sv