Show simple item record

dc.contributor.authorPaepke, Kristinasv
dc.contributor.authorNylund, Veronicasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:25:48Z
dc.date.available2011-06-30T16:25:48Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26090
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte Vi vill undersöka och problematisera pedagogers syn på och förhållande till leken som ett pedagogiskt verktyg för barns utveckling och lärande i förskoleklassen. Vi vill också se hur pedagogerna anser sig tillämpa leken i sitt dagliga arbete i verksamheten. Material och metod Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av samtalsintervjuer med respondenter inom förskoleklassen, för att ta reda på deras syn på lek som pedagogiskt verktyg, samt lekens roll i förskoleklassen. Vi har även använt oss av relevant litteratur för att få en så heltäckande bild av ämnet och våra frågeställningar som möjligt. Frågeställning • Hur ser pedagoger på lekens betydelse i förskoleklassen för barnens utveckling och lärande? • Hur anser pedagogerna att de tillämpar leken i det dagliga arbetet i förskoleklassen? Resultat/Analys I vår studie framkom att pedagogerna ser olika på lekens betydelse i förskoleklassen. Även om inte alla pedagoger uttryckte sig på samma sätt, visar det ändå på att de tycker att leken har en stor betydelse för barns utveckling och lärande, men det fanns också faktorer som skilde pedagogerna åt. Vissa pedagoger ansåg att lek kunde vara allting, andra uttryckte att man inte kan lära allt genom lek. Även användningen av leken i den pedagogiska verksamheten såg olika ut. En del såg till att leken genomsyrade hela dagen. Andra vill dock ha en mer skolinriktad förskoleklass, där barnen anpassas till skolans arbetssätt på en gång. Betydelse för läraryrket För att förskolepedagogiken skall få mer utrymme i förskoleklassen är det viktigt att skapa en samverkan mellan förskola och skola, integrera de båda skolformerna, där man har en gemensam förståelse för hur man arbetar i respektive verksamhet. Man bör även vara medveten om förskolepedagogiken, där leken är ett centralt begrepp, samt förskoleklassens syfte.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolepedagogiksv
dc.subjectFörskoleklasssv
dc.subjectPedagogiska miljsv
dc.titleVi leker för att lära. En studie av pedagogers syn på lekens roll i förskoleklassen.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record