• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prestationsbaserad stimulansersättning – en studie om betydelsen av sfi-bonusen för deltagarnas motivation.

Abstract
I det här arbetet har jag undersökt om den nyinförda sfi-bonusen kan ha betydelse för sfi-elevernas motivation att lära sig svenska. För detta ville veta hur regeringens syfte att införa sfi-bonusen kan tolkas utifrån kunskapsfältet motivationsforskning och andraspråksinlärning. Av analysen framkom att tanken bakom införandet av sfi-bonus bygger på antingen föråldrade eller inte empiriskt underbyggda antaganden om sambandet mellan ekonomiska incitament och vuxnas motivation. Vidare visade analysen att det inte finns något belägg i andraspråksforskningen som kan stödja den snäva tidsgräns på ett år som enligt lagen gäller elever för att få sfi-bonus. Därutöver ville jag undersöka om sfi-deltagarna känner sig motiverade av införandet av sfi-bonusen och genomförde för detta en enkätundersökning med syftet att mäta elevernas motivation, där det framkom att 51 % av mina respondenter är motiverade av sfi-bonusen. Dock måste resultatet från den kvantitativa respondentundersökningen tas med en nypa salt, eftersom undersökningens validitet och generaliserbarhet uppvisar en del brister, vilket beror på studiens faktiska utformning av olika praktiska skäl. Den sista forskningsfrågan syftade åt att undersöka om lärare i sfi och rektorer/chefer för sfi-verksamheten anser att införandet av sfi-bonusen kan påverka deltagarnas motivation att lära positivt. För detta genomfördes en informantundersökning, som delvis bekräftade brister i den kvantitativa respondentundersökningens tillförlitlighet. Sammanfattningsvis kunde konstateras att införandet av sfi-bonusen kan ha betydelse för sfi-deltagarnas motivation; detta framförallt framför bakgrunden av de genomförda teoretiska analyserna. Jag anser min studie ha relevans för den pedagogiska verksamheten och visar på flera konsekvenser på olika plan, t.ex. den institutionella nivån i form av lagstiftningen och den individuella nivån i form av lärarnas attityder gentemot sfi-bonusen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26096
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26096_1.pdf (301.8Kb)
Date
2011
Author
Frantz, Dörte
Keywords
svenskundervisning för invandrare (sfi)
sfi-bonus
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV