dc.contributor.author | Carlsson, Johanna | sv |
dc.contributor.author | Larsson, Therese | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:26:05Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:26:05Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26098 | |
dc.description.abstract | Vårt syfte med den här uppsatsen är att jämföra lärares syn på det eleverna ska lära sig vid ett specifikt lektionstillfälle
med vad elever upplever att de lärt sig under samma lektion. För att ta reda på hur bra/mindre bra lärarnas och elevernas
uppfattningar stämmer överrens har vi ställt oss frågorna vad avser läraren och vad erfar eleverna i samma
undervisningssituation? Vi har gjort en kvalitativ studie där vi använt intervju i kombination med observation som
metod. Vi har sammanlagt genomfört 10 intervjuer varavlärarintervjuer och 8 elevintervjuer. Vi har under arbetets
gång även studerat litteratur för att kunna förankra vår studie i teorier kring lärande och tidigare forskning. Det
huvudsakliga resultatet som vi har kommit fram till av insamlat material är att elever uppfattar samma lektionsinnehåll
på olika sätt. Lärarnas ambition av vad elever ska lära sig under ett lektionstillfälle behöver nödvändigtvis inte stämma
överrens med vad eleverna upplever att de lärt sig. Idag ligger stort fokus på målen i kursplaner och styrdokument vilket
innebär att bedömning har en central roll i dagens skola. Innan vi kan bedöma måste vi dock veta vad det är vi ska
bedöma. Att synliggöra lärande skulle vi vilja beskriva som steget innan bedömning. Vår studies koppling till tidigare
forskning inom ämnet, belyser läraryrkets komplexitet och att vi som lärare inte kan ta elevers lärande förgivet. Genom
att synliggöra lärande finns det möjlighet att skapa förutsättningar för fortsatt lärande hos elever och lärare. Vår studie
kan även bidra till en djupare förståelse för innebörden av vilka skillnader elever och lärare kan uppfatta av lärande och
undervisning. Lärares strävan måste vara att skapa förutsättningar för lärande för att kunna genomföra det uppdrag som
dagens lärare har, men det finns ingen enkel och likriktad väg till elevers förståelse även om de medverkar i samma
lärandesituation. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | synliggöra lärande | sv |
dc.subject | lärande | sv |
dc.subject | Learning study | sv |
dc.subject | bedöm | sv |
dc.title | Vad avser läraren? Vad erfar eleverna? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |