Porträtt av ett särbegåvat barn - En fallstudie som jämför skillnader och likheter ett barns föräldrars och skolans åsikter och handlingar
Abstract
Examensarbetet fokuseras kring en sjuårig elev med särbegåvning inom bland annat matematik. Syftet med detta
examensarbete har varit att studera skillnader och likheter i föräldrars och skolans sätt att se på ett särbegåvat
barn. Hur tillmötesgår skolan föräldrarnas förväntningar? Vilka är de största skillnaderna? Vilka är de största
likheterna?
Arbetet avser att ta upp och synliggöra ett kontroversiellt problemområde. De särbegåvade barnen kommer ofta i
kläm i skolans värld på grund av att de faller utanför de ramar som finns.
Förekomsten av särbegåvade barn är betydligt vanligare än vad de flesta tror och därför borde kunskaperna kring
dem öka. Eftersom frågan är så kontroversiell saknar ofta pedagoger vetskap om hur man kan handskas med
dessa barn.
Resultaten i denna case study är insamlade genom samtalsintervjuer samt observationer. Pedagogerna visar
intresse och vilja att arbeta utifrån de förutsättningar man har, istället för att fastna alltför mycket i rutinmässig
undervisning. Däremot framkommer en brist på kommunikation både inom skolan och mellan skolan och
föräldrarna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Olsson, Marie-Louise
Keywords
”En skola för alla”
IQ
särbegåvad.
Language
sv