• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie i klassrumsklimatets betydelse för lärandet.

Abstract
Sammanfattning: I uppsatsen undersöks klassrumsklimatets betydelse för lärandet utifrån ett sociokulturellt perspektiv och utgår från den övergripande frågan hur man som lärare kan arbeta med sina elever för att skapa ett klassrumsklimat som gynnar lärandet. Delfrågorna avser vilka aspekter som är viktiga att inkludera och ta i beaktande i utformningen av det praktiska arbetet för att gynna lärande samt hur lärare och elever resonerar kring klassrumsklimatets betydelse för lärandet. Vad är viktigt för dem och hur önskar de arbeta för att skapa gynnsamma förutsättningar? Detta undersöks genom litteraturstudier av tidigare forskning samt genom insamling av empiriskt material i form av kvalitativa samtalsintervjuer med elever och lärare som ingår i samma arbetslag. Utifrån detta dras slutsatser och förs ett diskuterande resonemang kring klassrumsklimatets betydelse för lärandet. Det finns en samstämmighet mellan litteraturen och det empiriska materialet då klassrumsklimatet av samtliga tillskrivs en central roll för lärandet. Enligt eleverna är klassrumsklimatet lärarens ansvar och denne är också avgörande för stämningen i klassrummet. Klassrumsklimatet avgör vilka undervisningsformer, metoder och arbetssätt som är möjliga att genomföra i klassrummet, vilket i förlängningen påverkar elevernas lärande då det finns vissa arbetssätt som ses som mer gynnsamma än andra inom det sociokulturella perspektivet. Arbetet kan tillföra en ökad medvetenhet om klassrumsklimatets betydelse för lärandet samt hur läraren kan bidra till en förbättring av, alternativt bevarandet av ett gott klassrumsklimat.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26101
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26101_1.pdf (152.4Kb)
Date
2011
Author
Svensson, Sofia
Keywords
sociokulturellt perspektiv
klassrumsklimat
socia
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV