Att arbeta med kreativitet i skolan, ett pedagogiskt verktyg
Abstract
SAMMANFATTNING:
Är ett alternativt arbetssätt lösningen på bildämnets förlorade status? Hur kan ett sådant arbetssätt se ut?
Detta är frågor som diskuterats i denna uppsats utifrån ett samhällsperspektiv. En explorativ metod, samt en
kvalitativ metod har använts för att bäst avhandla dessa frågeställningar.
Litteratur, föreläsningar och artiklar på detta ämne har undersökts för att diskutera dessa frågor.
Analysen bygger även på en undersökande gestaltning där ett pedagogiskt verktyg har utvecklats.
Diskussionen består av en analys av detta verktyg utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Resultatet i
diskussionen visar på att dagens och framtidens samhälle behöver kreativitet för att utvecklas. Samtidigt
haltar skolan efter när det kommer till kreativitet, trots att det är dess uppdrag att förbereda eleverna för att
verka och arbeta i samhället. I kursplanen för bild står det att kursen har som mål att utveckla den kreativa
förmågan hos eleverna, därför lämpar sig bildämnet bra för att arbeta med kreativa och skapande processer.
Kan då alternativa arbetssätt som påminner om skolans andra ämnens strukturer och samhällets strukturer
vara lösningen på bildämnets förlorade status?
Utifrån ett undersökande gestaltningsarbete har ett pedagogiskt verktyg utvecklats och sedan har
analyserats i denna uppsats. Det pedagogiska verktyget bygger på hur man kan arbeta med kreativitet på ett
strukturerat sätt. Verktyget består av ett styrt ramverk som bygger på arbetssättet fokusering istället för
arbetssättet inspiration. Detta verktyg går att använda på många olika sätt i bildämnet, så väl som i andra
ämnen i skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Sköld, Lovisa
Keywords
Kreativitet
pedagogiskt verktyg
alternativa arbe
Language
sv