Matematik i förskolan. En observationsstudie om språkliga kategorier.
Abstract
Syfte
Syftet med denna fallstudie på en förskola är att undersöka språkspel då pedagoger kommunicerar med barn om
matematik.
Huvudfrågor
Hur använder pedagogerna språk och samspel för att lyfta matematiken i vardagen? Vilken grundläggande
matematik lyfter pedagogerna fram?
Metod och material
Metoden är direkt observation med ljudinspelning och löpande protokoll med på förhand uppställda matematiska
kategorier, vid slumpvis valda tillfällen för att fånga spontana samtal. Undersökningen är genomförd på en
förskola med matematikprofil, där pedagogerna har utbildning i matematik. Barnens ålder är 4-6 år. Målen för
matematik i Läroplanen för förskolan, Lpfö 98, har utgjort grunden för klassificering av studiens observationer.
Tolkningen har skett utifrån ett sociokulturellt perspektiv där kunskap lever i samspelet mellan människor.
Resultat
Två huvudtyper av situationer kan urskiljas. Den ena är lärandesituationer som pedagogen förberett. Här
återfinns t.ex. övergångssituationer mellan aktiviteter samt lässtunder. Den andra är situationer då pedagogen
bemöter barns initiativ, eller tar tillvara tillfällen som uppstår exempelvis vid måltiden, samt närmar sig barnen i
den lek de befinner sig, det vill säga spontana lärandesituationer i meningsfulla sammanhang. Tre former av
språkspel - upprepning, frågor och variation - återkommer i dialogerna mellan pedagoger och barn. De kategorier
med grundläggande matematiskt innehåll som framför allt förekommer är antalsord, storleksord, rumsliga ord
och tidsord. Pedagogerna använder sig av fysisk närhet och att ge tid åt barnen för att kunna fånga spontana
situationer.
Betydelse för läraryrket
Resultaten bekräftar att tid och fysisk närhet i barnens lek är viktiga verktyg för att kommunicera matematik, inte
minst för att kunna utnyttja spontana tillfällen. Kunskap om de språkspel och kategorier som är användbara är
viktigt för att förstå hur man som pedagog kommunicerar och presenterar grundläggande matematiskt innehåll i
förskolan. Resultatet är delvis presenterat i tabellform, vilket kan fungera som ett verktyg vid observation och
reflektion kring den egna pedagogiken.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Nyberg, Petra
Keywords
förskolan
matematik
språk
läroplanen
observati
Language
sv