Utvärdering av gymnasieelevers kunskaper i ekologi, energi och miljöfrågor
Abstract
Kursen Naturkunskap A läses för närvarande av alla elever på gymnasiet. Den tar främst upp
miljöfrågor men också ekologi och energianvändning ingår. Syftet med undersökningen var
att belysa kunskaperna i ekologi, energi- och miljöfrågor hos elever i årskurs 3 på gymnasiet.
Ett diagnostiskt prov delades ut och besvarades av 65 elever i tre olika klasser på
studieförberedande program på en västsvensk gymnasieskola. Frågorna var mestadels
flervalsfrågor och tagna ur en nationell utvärdering från 1998: ”Tema tillståndet i världen”.
Resultatet påvisade ett delvis ojämnt kunnande. Eleverna svarade relativt korrekt på frågor om
biologisk mångfald, global energianvändning samt energisparåtgärder. De svarade mindre
korrekt på frågor om ekosystem och fotosyntes. När det gäller miljöfrågor kunde man se en
osäkerhet hos eleverna vad gäller orsaker till och konsekvenser av t.ex. den ökande
växthuseffekten. Eleverna visade ett stort engagemang för att delta i aktiviteter för att påverka
framtiden. Elevernas svar relateras i diskussionen till målen i kursplanen för Naturkunskap A
samt jämförs med resultatet i utvärderingen från 1998. Några didaktiska slutsatser av
resultatet är att många elever tycks sakna de grundläggande vetenskapliga förkunskaperna om
materia och energi. Det är då viktigt att som lärare ta reda på elevernas vardagsföreställningar
och utmana dessa i undervisningen. Inför införandet av den nya gymnasieskolan Gy11
framförs farhågor om att elever på Teknikprogrammet kan komma att missa undervisning i
ekologi samt kanske även miljöfrågor eftersom Naturkunskapskursen inte blir obligatorisk för
dem.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Blomgren, Margareta
Keywords
Naturkunskap A
utvärdering
diagnos
ekologi
ene
Language
sv