dc.contributor.author | Lövkvist, Ulrica | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:26:37Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:26:37Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26112 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med studien är att se hur miljön är planerad för barnen i förskolan 1-5år. Studien är från ett antal
traditionella förskolor samt Reggio Emilia inspirerade förskolor. Skiljer sig pedagogernas sätt att tänka om
utformningen av inomhusmiljön, i en traditionell förskola, i jämförelse med en Reggio Emilia inspirerad? Hur
ser miljön ut? Vilka material finns tillgängliga? Vad finns i rummen? Metoden jag använde mig av var
strukturerade observationer, kvalitativa intervjuer. Resultatet i studien påvisar att pedagogernas syn av
inomhusmiljöns betydelse är viktig men det finns skillnader i utformningen av miljön när det gäller material och
rummen. De största skillnaderna ligger i placering av material samt hur arkitekturen har utformats. En
hemlikmiljö visar sig vara betydligt mer central i den traditionella förskolan än i den Reggio Emilia inspirerade.
Miljön i den Reggio Emilia inspirerade förskolan ses forskandet hos barnen som viktigast med hjälp av
exempelvis naturmaterial. I den traditionella förskolan är leksaker mer relevant som komplement till hemmet.
Betydelsen av studien är att uppmärksamma barnens lärmiljö. Miljön i förskolan är viktig för barnens lärande
och utveckling som också stöds av läroplanen i förskolan. Studiens relevans för läraryrket är väsentlig i den
meningen att synliggöra pedagogers tänkande när det gäller inomhusmiljön . Genom att uppmärksamma hur
pedagoger planerar barns miljö finns det möjlighet att skapa diskussion och reflektion kring valet av utformning
av lokaler och val av material i förskolan. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | lärmiljö | sv |
dc.subject | inomhusmiljö | sv |
dc.subject | förskola | sv |
dc.subject | barnsyn | sv |
dc.subject | kunskap | sv |
dc.title | Barns fysiska lärandemiljöer i förskolan - En jämförelse mellan Reggio Emilia inspirerade förskolor och traditionella förskolor | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |