Grävmaskinister och byggnadsstäderskor - En analys med genusperspektiv av läromedel i samhällskunskap för skolår 4-6.
Abstract
Sammanfattning
Syftet med den här studien är att undersöka vilken bild av könsroller som läromedelstexter och bilder i
samhällskunskap för år 4-6 förmedlar. Framförallt fokuserar vi på att se hur yrkesroller fördelas mellan könen
och på vilket sätt de ”genusifieras” i text och bild. Vi har också velat se hur rollerna förändrats över tid. Som
metod har vi använt textanalys. Vi har gjort både en kvantitativ genomräkning i läromedlen och en kvalitativ
diskursanalys av texten där den behandlar yrkesroller. Materialet vi har analyserat är fem olika
samhällskunskapsböcker som är ämnade för årskurs 4-6. Vi har granskat en lärobok från varje decennium från
1960 talet till 000-talet. Resultatet visar att det tydligt går att skilja mellan manliga och kvinnliga yrken i
läromedlen. Representationen av män har i stor utsträckning varit i majoritet och typen av yrken har varierat
mellan könen. Det har också visat sig att det i det senaste läromedlet är en stor skillnad från de tidigare. Som
blivande pedagoger är det för oss av stort intresse att se vad färdigpaketerade läromedel förmedlar för värden och
normer. Det är av största vikt att se hur dagens läromedel är utformade och att vi som blivande pedagoger ställer
oss kritiska till hur könsroller framställs i såväl texter som bilder.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Abrahamsson, Ulf
Keywords
Genus
Genusifiering
Läromedel
Samhällskunskap
Language
sv