dc.contributor.author | Dizdarevic, Fazila | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:26:55Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:26:55Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26119 | |
dc.description.abstract | Den här studien handlar om hur lärare i förskolan och förskoleklassen arbetar med matematik och barns tidiga
taluppfattning. Syftet har varit att synliggöra likheter och skillnader i hur ett antal lärare beskriver sitt arbetssätt i
förskolan och förskoleklassen gällande matematik och barns tidiga taluppfattning. Val av metoder består av
enkätundersökning där två förskolor och fem förskoleklasser i två olika skolor ingår samt observationer i en
förskola och två förskoleklasser. Informanternas enkätsvar och observationer analyserades utifrån
undersökningsfrågor med stöd i tidigare forskning om barns matematiklärande. Analys av resultatet är upplagt på
så sätt att jämförelse mellan förskolan och förskoleklassen samt inom samma praktiker står i fokus. Detta för att
synliggöra likheter och skillnader mellan dessa praktiker vilket också är syftet med studien. Resultatet visar på
att det arbetas på ett medvetet sätt gällande matematik i både förskolan och förskoleklassen även om det skiljer
sig i hur arbetet går till. Grundläggande taluppfattningen är något som samtliga lärare lyfter fram i sitt arbete
med barnen och några menar även att den utgör grunden för den fortsatta förståelsen av matematiken. I
förskoleklassen arbetas mer skolförberedande vilket inte kan urskiljas i lärarnas arbetssätt i förskolan. Denna
studie kan hjälpa lärare och förskollärare i sin yrkesroll eftersom det ligger i lärares uppdrag att ge barn
möjlighet till positiva möten med matematiken både i förskolan och i förskoleklassen. Att vara en medveten och
lyhörd lärare som har förmåga att ta barns perspektiv, utgå ifrån barns sätt att tänka och ge dem möjlighet till
lustfyllt lärande lyfts fram i studien. Under arbetets gång har jag fått möjlighet att utveckla förståelse för
vetenskapligt förhållningssätt vilket har stor betydelse för läraryrket. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | matematik | sv |
dc.subject | grundläggande taluppfattning | sv |
dc.subject | förskola, | sv |
dc.title | Matematik i förskolan och förskoleklassen – likheter och skillnader En studie om hur ett antal lärare i förskolan och förskoleklassen arbetar med matematiken och barns tidiga taluppfattning | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |