Show simple item record

dc.contributor.authorLidholm, Emmasv
dc.contributor.authorHjertberg, Majasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:26:59Z
dc.date.available2011-06-30T16:26:59Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26121
dc.description.abstractSyfte och frågeställningar Uppsatsen undersöker vad som gör en god pedagog och hur denne anser att ”det goda klassrummet” skall vara och vad som är vägen dit. Vi söker svar på hur ”det goda klassrummet” definieras bland pedagoger samt vilka faktorer de anser skapar ett gott klassrumsklimat. Följande underteman är centrala i undersökningen: Kunskapssyn, Gruppen och Individen, Lustfullt lärande, Pedagogisk inspiration, Skolan och samhället samt En skola för alla. Metod Materialet är hämtat från empiri och litteraturstudier. Studien har en kvalitativ forskningsansats. Huvudtemat är begreppet ”det goda klassrummet”. Vi var intresserade av pedagogernas egna tolkningar av begreppet. Undersökning baseras på åtta stycken djupintervjuer. Vi fann ej adekvat litteratur som behandlar det övergripande temat, däremot har vi studerat litteratur som undersöker och diskuterar våra underteman enskilt. Resultat Ett gott klassrumsklimat byggs upp genom att gruppen formas till ett team där alla aktivt deltar för att föra gruppen mot ett gemensamt mål samt att den lärande och pedagogen delar dessa mål. Mindre grupper leder till ökat lärande. Undervisningen bör spegla samhällets ideal. Barnen bör känna att de är delaktiga samhällsmedborgare, detta kan åstadkommas genom att utbilda i social kompetens och solidaritet. Välstrukturerad konflikthantering och aktiv grupputveckling skapar trygghet i skolan. Informanterna anser att kunskap finns först när den lärande omformat information till kompetens/förtrogenhet. Tydligt mål och struktur samt att eleverna känner delaktighet, engagemang och att pedagogerna har positiva förväntningar på dem gör lärandet meningsfullt och lustfyllt. Pedagogisk inspiration finner pedagogerna hos sina kollegor, någon önskade att få arbeta med lärarcoachteam. Man önskade även elevvårdsteam med kompetens från sjukvård, socialförvaltning, specialpedagogik och beteendevetenskap till skolan. Flera informanter anser att det inte finns en skola för alla i nuläget men att vi skulle kunna nå dit. Resultatet av denna studie har stor betydelse för läraryrket då den ger inspiration för hur man kan arbeta som pedagog för att skapa ett gott klassrumsklimat.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDen goda pedagogensv
dc.subjectDet goda klassrummetsv
dc.title”Den som har kunskap om det goda, gör det goda ” – en studie om vilka faktorer som skapar en god pedagog och därigenom ett gott klassrumsklimatsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record