dc.description.abstract | Syfte och frågeställningar
Uppsatsen undersöker vad som gör en god pedagog och hur denne anser att ”det goda klassrummet” skall vara
och vad som är vägen dit. Vi söker svar på hur ”det goda klassrummet” definieras bland pedagoger samt vilka
faktorer de anser skapar ett gott klassrumsklimat. Följande underteman är centrala i undersökningen:
Kunskapssyn, Gruppen och Individen, Lustfullt lärande, Pedagogisk inspiration, Skolan och samhället samt En
skola för alla.
Metod
Materialet är hämtat från empiri och litteraturstudier. Studien har en kvalitativ forskningsansats. Huvudtemat är
begreppet ”det goda klassrummet”. Vi var intresserade av pedagogernas egna tolkningar av begreppet.
Undersökning baseras på åtta stycken djupintervjuer. Vi fann ej adekvat litteratur som behandlar det
övergripande temat, däremot har vi studerat litteratur som undersöker och diskuterar våra underteman enskilt.
Resultat
Ett gott klassrumsklimat byggs upp genom att gruppen formas till ett team där alla aktivt deltar för att föra
gruppen mot ett gemensamt mål samt att den lärande och pedagogen delar dessa mål. Mindre grupper leder till
ökat lärande. Undervisningen bör spegla samhällets ideal. Barnen bör känna att de är delaktiga
samhällsmedborgare, detta kan åstadkommas genom att utbilda i social kompetens och solidaritet.
Välstrukturerad konflikthantering och aktiv grupputveckling skapar trygghet i skolan. Informanterna anser att
kunskap finns först när den lärande omformat information till kompetens/förtrogenhet. Tydligt mål och struktur
samt att eleverna känner delaktighet, engagemang och att pedagogerna har positiva förväntningar på dem gör
lärandet meningsfullt och lustfyllt. Pedagogisk inspiration finner pedagogerna hos sina kollegor, någon önskade
att få arbeta med lärarcoachteam. Man önskade även elevvårdsteam med kompetens från sjukvård,
socialförvaltning, specialpedagogik och beteendevetenskap till skolan. Flera informanter anser att det inte finns
en skola för alla i nuläget men att vi skulle kunna nå dit. Resultatet av denna studie har stor betydelse för
läraryrket då den ger inspiration för hur man kan arbeta som pedagog för att skapa ett gott klassrumsklimat. | sv |