• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolan och matematikboken. En studie av ett läromedel.

Abstract
Sammanfattning: I studien analyseras matematikboken Matteplaneten A (005) och de förutsättningar den ger för matematikundervisning. Syftet är att studera vilka grundläggande kunskaper inom aritmetik det valda läromedlet kan erbjuda elever samt vilka förutsättningar som finns för att eleven ska kunna ta till sig dessa kunskaper. På detta sätt vill jag öppna för en diskussion kring betydelsen av hur väl lärare behöver vara insatt i det material man använder i undervisningen för att kunna ge eleverna de grundläggande kunskaper de behöver för framtida lärande. Studien utgår ifrån frågan ” hur motsvarar innehållet i läromedlet Matteplaneten A de förkunskaper elever i år1 behöver för att till år3 kunna uppnå kunskapsmålen inom grundläggande aritmetik?” De delar av läromedlet som behandlar likhetstecknet, uppdelning av tal, addition och subtraktion analyseras utifrån diagnos AG1 av Nationella diagnoser i matematiks (Skolverket, 009) material Diamant. Resultatet av studien visar på att innehållet i boken motsvarar det kunskaper som enligt AG1 diagnosen behövs för att eleven ska kunna ta nästa utvecklingssteg. I diskussionen framkommer dock att de förklaringar och strategier som erbjuds, utifrån tidigare forskning, inte ger de förutsättningar elever behöver för att kunna bygga en stabil grund för lärande. Av uppgifterna som behandlar likhetstecknet kan eleverna få en ensidig och rent av missvisande bild av tecknets betydelse, det finns också en risk att eleven missar syftet med uppdelningsuppgifterna när han/hon arbetar enskilt med boken. Uppgifterna som behandlar addition kan ses som en repetition av något eleven redan lärt sig men inte som en introduktion av ett nytt räknesätt. Vad gäller subtraktionsuppgifterna introduceras olika räknestrategier men dessa berörs dock mycket kort. Detta innebär att man som lärare kan använda matematikboken som ett redskap i sin undervisning men inte som en grund för undervisningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26124
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26124_1.pdf (262.0Kb)
Date
2011
Author
Bojnert, Linnea
Keywords
Matematikbok
undervisning
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV