dc.description.abstract | Sammanfattning:
I studien analyseras matematikboken Matteplaneten A (005) och de förutsättningar den ger för
matematikundervisning. Syftet är att studera vilka grundläggande kunskaper inom aritmetik det valda läromedlet
kan erbjuda elever samt vilka förutsättningar som finns för att eleven ska kunna ta till sig dessa kunskaper. På detta
sätt vill jag öppna för en diskussion kring betydelsen av hur väl lärare behöver vara insatt i det material man
använder i undervisningen för att kunna ge eleverna de grundläggande kunskaper de behöver för framtida lärande.
Studien utgår ifrån frågan ” hur motsvarar innehållet i läromedlet Matteplaneten A de förkunskaper elever i år1
behöver för att till år3 kunna uppnå kunskapsmålen inom grundläggande aritmetik?”
De delar av läromedlet som behandlar likhetstecknet, uppdelning av tal, addition och subtraktion analyseras utifrån
diagnos AG1 av Nationella diagnoser i matematiks (Skolverket, 009) material Diamant. Resultatet av studien visar
på att innehållet i boken motsvarar det kunskaper som enligt AG1 diagnosen behövs för att eleven ska kunna ta nästa
utvecklingssteg. I diskussionen framkommer dock att de förklaringar och strategier som erbjuds, utifrån tidigare
forskning, inte ger de förutsättningar elever behöver för att kunna bygga en stabil grund för lärande. Av uppgifterna
som behandlar likhetstecknet kan eleverna få en ensidig och rent av missvisande bild av tecknets betydelse, det finns
också en risk att eleven missar syftet med uppdelningsuppgifterna när han/hon arbetar enskilt med boken.
Uppgifterna som behandlar addition kan ses som en repetition av något eleven redan lärt sig men inte som en
introduktion av ett nytt räknesätt. Vad gäller subtraktionsuppgifterna introduceras olika räknestrategier men dessa
berörs dock mycket kort. Detta innebär att man som lärare kan använda matematikboken som ett redskap i sin
undervisning men inte som en grund för undervisningen. | sv |