Show simple item record

dc.contributor.authorWilén, Jennifersv
dc.contributor.authorZetterqvist, Fannysv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:27:12Z
dc.date.available2011-06-30T16:27:12Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26126
dc.description.abstractFrågeställningar - Hur har bildens roll i den pedagogiska verksamheten sett ut ur ett historiskt perspektiv? - Vad säger den av oss utvalda litteraturen om bild i den pedagogiska verksamheten? - Vad kan barn lära sig vid skapande av bilder, utifrån litteraturen? Metod För att kunna redogöra för dessa frågor har vi gjort en litteraturstudie. Detta har vi gjort med hjälp av en kvalitativ textanalys. Med detta menas att vi har sökt igenom och analyserat en mängd, av oss utvalda, texter som tillsammans har lett fram till ett resultat. Litteraturen har antingen behandlat barns lärande eller bilder och bildskapande. Resultat De resultat som vi har kommit fram till är att barns lärande främjas av en genomtänkt användning av bild och bildskapande. De styrdokument som vi i både förskolan och skolan ska arbeta utifrån talar sitt tydliga språk. Bildarbetet ska vara en naturlig del i verksamheten och i barnens lärandeutveckling. Det ska med andra ord vara en del i helheten. I takt med att samhället ökar användandet av bild som kommunikationsmedel ställs högre krav på att förskolan och skolan arbetar med detta i verksamheten. Skolan ska följa samhällsförändringarna och utgöra en stabil grund för barnen för att de ska kunna tolka de bilder som samhället förmedlar.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBildsv
dc.subjectbildskapandesv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectutvecklingsv
dc.subjectförskolasv
dc.titleBildens roll i den pedagogiska verksamheten – en litteraturstudiesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record