dc.contributor.author | Tengdahl, Kristina | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:27:14Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:27:14Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26127 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
I det här arbetet ställs två Disneyfilmer från två skilda tidsepoker mot
varandra för att bli jämförda utifrån ett genusperspektiv. Filmerna har
analyserats och inbördes jämförts genom en kvalitativ analysmetod.
Syftet är att undersöka hur filmernas karaktärer framställs utifrån ett
genusperspektiv, samt ställa dessa resultat mot tidigare forskning för
att undersöka hur man antar dessa skildringar påverkar barn i deras
identitetsskapande. Då svenska barn från och med tre års ålder upp
till sjutton års ålder spenderar lika mycket tid framför TV:n som i
grundskolan är det ett faktum att film och TV är en stor del av barns
vardag. Den vardag som barnen stöter på utanför skolan följer med in
i skolan, precis som lärandet inte slutar i samband med skoldagen.
Resultatet i det här arbetet presenterar två huvudsakliga åsikter kring
hur man tror att barn påverkas av tecknad film som medium;
antingen positivt eller negativt. Som lärare ska man enligt kurs- och
läroplan utgå från barns närliggande intressen och motverka
traditionella könsroller. En utgångspunkt för detta kan exempelvis
vara att diskutera kring en Disneyfilm. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Disney | sv |
dc.subject | Tecknat | sv |
dc.subject | Film | sv |
dc.subject | Saga | sv |
dc.subject | Karaktärer | sv |
dc.subject | Genus | sv |
dc.subject | Kö | sv |
dc.title | Och så levde de lyckliga i alla sina dagar: Två Disney-filmer utifrån ett genusperspektiv. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |