Show simple item record

dc.contributor.authorTengdahl, Kristinasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:27:14Z
dc.date.available2011-06-30T16:27:14Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26127
dc.description.abstractSammanfattning I det här arbetet ställs två Disneyfilmer från två skilda tidsepoker mot varandra för att bli jämförda utifrån ett genusperspektiv. Filmerna har analyserats och inbördes jämförts genom en kvalitativ analysmetod. Syftet är att undersöka hur filmernas karaktärer framställs utifrån ett genusperspektiv, samt ställa dessa resultat mot tidigare forskning för att undersöka hur man antar dessa skildringar påverkar barn i deras identitetsskapande. Då svenska barn från och med tre års ålder upp till sjutton års ålder spenderar lika mycket tid framför TV:n som i grundskolan är det ett faktum att film och TV är en stor del av barns vardag. Den vardag som barnen stöter på utanför skolan följer med in i skolan, precis som lärandet inte slutar i samband med skoldagen. Resultatet i det här arbetet presenterar två huvudsakliga åsikter kring hur man tror att barn påverkas av tecknad film som medium; antingen positivt eller negativt. Som lärare ska man enligt kurs- och läroplan utgå från barns närliggande intressen och motverka traditionella könsroller. En utgångspunkt för detta kan exempelvis vara att diskutera kring en Disneyfilm.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDisneysv
dc.subjectTecknatsv
dc.subjectFilmsv
dc.subjectSagasv
dc.subjectKaraktärersv
dc.subjectGenussv
dc.subjectsv
dc.titleOch så levde de lyckliga i alla sina dagar: Två Disney-filmer utifrån ett genusperspektiv.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record