Show simple item record

dc.contributor.authorWesterström, Pettersv
dc.contributor.authorRasul, Avinsv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:27:35Z
dc.date.available2011-06-30T16:27:35Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26136
dc.description.abstractSyftet med denna uppsats är att undersöka hur några lärare ser på självständigt lärande och inlärningsstrategier samt i vilken mån de anser sig arbeta med detta i engelskundervisning mot bakgrund av de fyra färdigheterna läsa, lyssna, tala och skriva. Dessutom vill vi identifiera de inlärningsstrategier och kommunikationsstrategier som lärarna uppger sig använda. Som underlag för studien har vi valt att genomföra kvalitativa samtalsintervjuer med lärarna. Vi har vid identifieringen av inlärningsstrategierna använt O´Malley och Chamots kategorisering (1990). Utifrån vårt material kan vi konstatera att alla informanter menar att deras elever blir tränade i att använda olika inlärningsstrategier även om begreppet inte används. Synen på att jobba med självständigt lärande varierar mellan informanterna och vi har kunnat konstatera att de informanter som uppger att de jobbar mycket med självständigt lärande använder fler inlärningsstrategier av typen metakognitiva strategier.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSjälvständigt lärandesv
dc.subjectInlärningsstrategiersv
dc.subjectSpråksv
dc.titleLärares syn på inlärningsstrategier och självständigt lärande i undervisning i engelskasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record