dc.contributor.author | Westerström, Petter | sv |
dc.contributor.author | Rasul, Avin | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:27:35Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:27:35Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26136 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna uppsats är att undersöka hur några lärare ser på självständigt lärande och inlärningsstrategier
samt i vilken mån de anser sig arbeta med detta i engelskundervisning mot bakgrund av de fyra färdigheterna
läsa, lyssna, tala och skriva. Dessutom vill vi identifiera de inlärningsstrategier och kommunikationsstrategier
som lärarna uppger sig använda. Som underlag för studien har vi valt att genomföra kvalitativa samtalsintervjuer
med lärarna. Vi har vid identifieringen av inlärningsstrategierna använt O´Malley och Chamots kategorisering
(1990).
Utifrån vårt material kan vi konstatera att alla informanter menar att deras elever blir tränade i att använda olika
inlärningsstrategier även om begreppet inte används. Synen på att jobba med självständigt lärande varierar
mellan informanterna och vi har kunnat konstatera att de informanter som uppger att de jobbar mycket med
självständigt lärande använder fler inlärningsstrategier av typen metakognitiva strategier. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Självständigt lärande | sv |
dc.subject | Inlärningsstrategier | sv |
dc.subject | Språk | sv |
dc.title | Lärares syn på inlärningsstrategier och självständigt lärande i undervisning i engelska | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |