dc.contributor.author | Grankvist, Christina | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:27:37Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:27:37Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26137 | |
dc.description.abstract | Bakgrund
Jag har läst Barn och ungas uppväxt villkor där många av kurser handlar om hur barn lär sig
genom olika estetiska uttryck. I och med den verksamhetsförlagda utbildningen har jag haft
förmånen att vara som student på olika förskolor. Där av har jag stött på termen tematiskt
arbete i förskolan. Då jag har vart på olika förskolor och lagt märke till att pedagogerna
arbetar väldigt olika med tema. Just detta olikheter i pedagogernas arbetssätt väckte min
nyfikenhet kring frågor så som; vem som bestämmer innehållet och ur vems perspektiv och
hur detta sker. Frågor som: Hur presenteras de tematiska arbeten på förskolan och vems
intresse styr temat samt hur delaktiga är barnen i sitt lärande.
Syfte
Syftet med studien är att undersöka några pedagogers inställning till tematiska arbetssätt och
hur pedagogerna ur ett barnperspektiv gör barnen delaktiga i sitt eget lärande. Detta gjordes
genom följande frågeställningar.
Hur skildrar pedagogerna själva hur det arbetar tematiskt?
Hur beskriver pedagogerna att de arbetar med tematiskt arbete utifrån ett barnperspektiv?
Metod och material
Jag har valt att använda mig av en kvalitativ undersökning, det vill säga en studie baserad på
fyra pedagogers intervjuer. Med hjälp av en intervjuguide har jag ställt en mängd olika frågor
för att försöka besvara mina frågeställningar. Detta har genomförts genom att jag har besökt
fyra olika förskolor och intervjuat en pedagog på vardera förskolan. Alla förskolorna var
kommunala dock profilerade sig två av förskolorna som Reggio Emilia inspirerade.
Resultat
Jag har funnit att de fyra pedagoger jag intervjuat har visat stora likvärdigheter i hur de ser på
det tematiska arbetet i förskolan. Förhållningssätten hos pedagogerna visar på stora likheter
kring hur de ser på barns lärande utifrån ett tematiskt arbete. De olikheter som studien har
visat har vart ytterst få. Det som skiljde sig mest åt har vart att de Reggio Emilia inspirerade
förskolorna valt att kalla det tematiska arbetet för projekt och att det är enbart barnens intresse
som styr deras projekt och pedagogen följer med som en medresenär på projekt resans gång.
Medans de andra två förskolornas pedagoger uttryckte att barnens intresse styr det tematiska
arbetet, men att pedagogerna är de som utmanar och leder arbetet vidare. Denna studie har
gett mig insikt i hur jag kommer att utöva tematiskt arbete och hur relevant det är med
tematiska arbetssätt i förskolan. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Sociokulturellt perspektiv | sv |
dc.subject | Tematiskt arbetssätt | sv |
dc.title | Hur arbetar man i förskolan med tema? En kvalitativ studie om fyra pedagogers uppfattningar om tematiskt arbetssätt. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |