Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Emeliesv
dc.contributor.authorÖvrigt, Övrigtsv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:27:41Z
dc.date.available2011-06-30T16:27:41Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26139
dc.description.abstractMitt syfte med detta examensarbete har varit att ta reda på hur pedagoger och rektorer funderar kring och arbetar med klassrums- och skolklimat på grupp- och organisationsnivå. Jag har använt mig av samtalsintervjuer med ostrukturerade frågor, samt en gruppintervju. Jag har sedan analyserat resultaten med hjälp av teorier, som exempelvis ett gruppsykologiskt perspektiv, för att hitta förslag för vad som kan utvecklas i skolans arbete på grupp- och organisationsnivå. Jag har kommit fram till att pedagoger och rektorer är väldigt medvetna om betydelsen av ett gott klimat i klassrummet och skolan samt att samverkan är en förutsättning för att framgångsrikt driva verksamheten framåt. Denna samverkan kräver ett aktivt och medvetet arbetssätt på tre olika nivåer, uppgifts-, samspels- och ledningsdimensionen. Jag menar att mitt arbete har betydelse för lärare, rektorer och annan personal i skolan, då det bidrar med idéer och förslag för hur skolans klimat och därmed elevernas kunskapsresultat kan förbättras. Min förhoppning är även att föräldrar och andra personer som är viktiga för barnet, utifrån detta arbete inspireras och inser vilken viktig roll de spelar för skolan och därmed sina barn.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSkolklimatsv
dc.subjectgruppersv
dc.subjectsamverkansv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectvälmåendesv
dc.titleTillsammans är vi starka! En studie om pedagogers och rektorers förhållningssätt i relation till skolklimatsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record