Visa enkel post

dc.contributor.authorTholin, Catarinaswe
dc.contributor.authorSandoff, Andersswe
dc.date.accessioned2006-12-01swe
dc.date.accessioned2007-02-09T10:46:04Z
dc.date.available2007-02-09T10:46:04Z
dc.date.issued1999swe
dc.identifier.issn1403-3704swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/2619
dc.description.abstractForskningsprojektet syftar till är att på olika sätt belysa och analysera förändringar av den interna styrningen hos energibolag. Elmarknadsreformen har inneburit kraftiga förändringar både av konkurrenssituation och marknadsstruktur. Dessa förändringar parat med förändringar av en mer allmän karaktär, t ex avseende ökad betydelse av informations-teknik, tjänster och kompetens, utgör tillräckliga förutsättningar att anta förändrade förhållningssätt till den interna styrningen. Ett förhållningssätt som rönt stor uppmärksamhet är fokuseringen på ett horisontellt värdeskapande och de processer detta medför. Studien riktar därför ett särskilt intresse mot konsekvenser av införandet av ett processorienterat arbetssätt samt den roll mål och utvärderings-system ges i det nya arbetssättet. Forskningsprojektet bygger till största delen på en över ett år lång fallstudie av införandet av ett processorienterat arbetssätt inom Göteborg Energi AB. Fallstudien kompletterades under arbetets gång med intervjuer i tre andra energibolag. Syftet var att erhålla "motbilder" och med hjälp av dessa spegla fallstudiens resultat. Fallstudiens resultat bygger främst på strukturerade intervjuer och deltagande observation men även på ett stort antal interna dokument. En målsättning med fallstudien har varit att belysa ett brett spektrum av problemområdet vilket medfört att såväl ett lednings- och anställdas perspektiv använts.swe
dc.format.extent57 pagesswe
dc.format.extent271360 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesFE-reports, nr 1999-373swe
dc.subjectEnergibolag; processorientering; styrning; mätningswe
dc.titleMätning och styrning av tjänsteproduktion i energiföretag: en fallstudie om betydelsen av ett processorienterat arbetssättswe
dc.type.svepReportswe
dc.contributor.departmentDepartment of Business Administrationeng
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid1890swe
dc.subject.svepBusiness studiesswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post