dc.contributor.author | Lager, Cecilia | |
dc.date.accessioned | 2011-07-14T06:29:14Z | |
dc.date.available | 2011-07-14T06:29:14Z | |
dc.date.issued | 2011-07-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26260 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Studiens syfte är att undersöka och tolka vad utvecklingspedagogik innebär, samt vad pedagogen har för roll och
betydelse i barns lek, lärande och utveckling. Mina huvudfrågor är: 1. Hur definierar pedagogerna begreppet
utvecklingspedagogik? 2. På vilket sätt dokumenterar de verksamheten för att synliggöra metakognition? 3. Vad
anser pedagogerna att leken har för roll i barns lärande och utveckling, och vad är pedagogens roll? Jag har
använt mig av halvstrukturerade intervjuer som metod. Den kvalitativa metoden söker sina svar utifrån enskilda
individers tankar, reflektioner och åsikter. Genom intervjuer har jag undersökt och tolkat informanternas
uppfattningar inom mina valda områden. Mitt urval bestod av sju pedagoger som alla arbetar på en förskola.
Resultatet visar att samtliga pedagoger i min studie vet vad utvecklingspedagogik innebär i stor utsträckning och
hur det kan praktiseras. Pedagogerna är överens om att leken är en viktig del i barns lärande och utveckling.
Leken har en central roll i förskolans verksamhet under hela dagen. De vuxna tar till vara på leken och barnens
intresse. Pedagogerna anser sig ha en stor roll i barns lek för att leken och barnen skall utvecklas. Detta genom
reflektion, utmanande frågor och handledning. De intervjuade dokumenterar verksamheten för att synliggöra
metakognitionen som innebär förmågan att tänka över sitt eget lärande på olika sätt. Vissa pedagoger gör det
genom samtal och reflektion, några använder sig av fotografier och andra av dagbok.
Denna rapport har relevans för läraryrket och visar hur viktigt det är med engagerade pedagoger i förskolan.
Det gäller inte bara inom utvecklingspedagogiken, barns lek, lärande och utveckling utan vilken barnsyn och
kunskapssyn som pedagogen anser sig ha och förmedlar. Det är viktigt att man är väl insatt i det förhållningssätt
man anser sig använda sig av i förskolan för att arbetet skall fortgå och kunna utvecklas och utvärderas. Genom
pedagogisk dokumentation och reflektion kan detta bli möjligt. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | lek och lärande | sv |
dc.subject | Utvecklingspedagogik | sv |
dc.subject | pedagogisk dokumentation pedagogens roll | sv |
dc.subject | förskola | sv |
dc.subject | metakognition | sv |
dc.subject | utveckling | sv |
dc.subject | barnsyn | sv |
dc.title | Pedagogens roll i barns lek, lärande och utveckling | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Programme on Human Resource Development and Labour Relation | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Personalvetarprogrammet | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |