• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Business, Economics and Law / Handelshögskolan
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Working papers
  • View Item
  •   Home
  • School of Business, Economics and Law / Handelshögskolan
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Working papers
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Chefskap och generationsskifte

Abstract
Studien kartlägger uppfattningar om chefskap som olika generationer chefer är bärare av samt formar. Syftet är även att generera frågeställningar till en fördjupad studie av chefskap och generationsskifte. Resultaten från pilotstudien visar att det finns tre tema som framträder centrala: Makt. Chefer från olika generationer skiljer sig både i uppfattning om och i möjligheten att utöva makt. Mångfald. Chefer från olika generationer skiljer sig i uppfattningen om att arbeta med olikheter och exempel på olikhet är etnisk bakgrund eller utbildningsnivå. Genus. Chefer från olika generationer har olika uppfattning om att arbeta med män och kvinnor. Begreppet generationsskifte handlar dels om hur chefer i olika åldrar beskriver sig som lika och olika i sina sätt att praktisera och tala om chefskap. Generationsskifte berör även hur chefer talar om förändringar av sitt värv i termer av nydaning och utveckling. Utifrån analysen av generationsskifte har tre grundläggande teman vunnits som på ett fruktbart sätt kan knytas till chefskap och generationsskifte i föreliggande studie. Det första berör kulturell produktion och reproduktion av chefskap. Det andra hur äldre och yngre chefer kommunicerar. Det tredje temat handlar om ålder och kulturella preferenser.
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/2634
Collections
  • Working papers
View/Open
gunwba393.pdf (250.1Kb)
Date
2002
Author
Eriksson, Rikard
Wikström, Ewa
Keywords
Electronic commerce; investment sequencing; cornerstones of profitability; customer
Publication type
Report
ISSN
1403-3704
Series/Report no.
FE-reports, nr 2002-393
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV