Chefskap och generationsskifte
Abstract
Studien kartlägger uppfattningar om chefskap som olika generationer chefer är
bärare av samt formar. Syftet är även att generera frågeställningar till en fördjupad studie av
chefskap och generationsskifte.
Resultaten från pilotstudien visar att det finns tre tema som framträder centrala: Makt.
Chefer från olika generationer skiljer sig både i uppfattning om och i möjligheten att utöva
makt. Mångfald. Chefer från olika generationer skiljer sig i uppfattningen om att arbeta med
olikheter och exempel på olikhet är etnisk bakgrund eller utbildningsnivå. Genus. Chefer
från olika generationer har olika uppfattning om att arbeta med män och kvinnor.
Begreppet generationsskifte handlar dels om hur chefer i olika åldrar beskriver sig som lika
och olika i sina sätt att praktisera och tala om chefskap. Generationsskifte berör även hur
chefer talar om förändringar av sitt värv i termer av nydaning och utveckling. Utifrån
analysen av generationsskifte har tre grundläggande teman vunnits som på ett fruktbart sätt
kan knytas till chefskap och generationsskifte i föreliggande studie. Det första berör
kulturell produktion och reproduktion av chefskap. Det andra hur äldre och yngre chefer
kommunicerar. Det tredje temat handlar om ålder och kulturella preferenser.
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2002Author
Eriksson, Rikard
Wikström, Ewa
Keywords
Electronic commerce; investment sequencing; cornerstones of profitability; customer
Publication type
Report
ISSN
1403-3704
Series/Report no.
FE-reports, nr 2002-393
Language
sv