Leva med psoriasis - att lära känna och förhålla sig till det främmande
Abstract
Denna undersökning handlar om livet med psoriasis. Den bygger på fyra intervjuer
med individer med diagnosen psoriasis. Tolkningsarbetet är baserat på idéer hämtade från
Grounded theory (1967). Resultatet visar att det handlar om en grundläggande social process
att lära känna och förhålla sig till det främmande. Rapportens huvudsakliga bidrag är att beskriva
denna sociala process. Undersökningen ingår som en fördjupningsdel i en större rapport om
PSO, en enhet som behandlar psoriasis vid Sahlgrenska sjukhuset. Syftet med undersökningen är
flera: att återapportera intervjuresultatet för PSO, att ge insikter om villkoren för individer med
psoriasis och i förlängningen bidra till en diskussion kring de villkor detta ställer på vården och
dess ekonomi. Rapporten är ett bakgrundsmaterial för min doktorsavhandling om redovisningens
praktik och de processer som denna praktik ingår i. Den som får psoriasis ställs inför något
främmande. Att lära känna och förhålla sig detta fenomen kan beskrivas som en process. De
element som får processen att röra sig i en viss riktning är: medvetandets laboratorium, tankefigurer och
handlingsalternativ. Om hudens förändringar, om än ovälkomna, till en viss grad kan accepteras
ökar handlingsalternativen. Energi som tidigare har gått åt för att återskapa bilden om psoriasis
som det icke friska, ger utrymme för andra tankar och handlingar. En viss acceptans kan ge individen
med psoriasis helt andra möjligheter att leva sitt liv. Jag har också pekat på några övriga
aspekter om hur det är att leva med psoriasis exempelvis en del utgifterna som individen har i
samband med läkarbesök, medicin och transporter.
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2002Author
Frandsen, Ann-Christine
Keywords
Vårdens villkor; ekonomi; psoriasis; tid; djupintervjuer; Basic Social Process.
Publication type
Report
ISSN
1403-3704
Series/Report no.
FE-reports, nr 2002-386
Language
sv