Likriktning av hotellverksamhet uttryck och konsekvenser
Abstract
Likriktning inom en bransch eller på en marknad är enligt ett institutionellt perspektiv en naturlig följd av behovet att erhålla legitimitet från sin omvärld. Man följer ideal som är vanliga och populära för den aktuella tiden. I den här rapporten presenteras uttryck och konsekvenser av likriktning på två marknader inom hotellbranschen. Områden som studerats är val av strategi, arbetsstruktur, personalpolitik och framtida utveckling. Det huvudsakliga fältarbetet har skett bland åtta lyxhotell i Bangkok. Därtill har tre förstklassiga hotell i Göteborg studerats.
Bangkokmarknaden karakteriseras av regelstyrning, långtgående hierarkisk uppdelning och omfattande standardisering. Den internationella kedjetillhörigheten gör sig påmind i ambitionen att ha höga kvalitetskrav och vara enhetlig i sitt utbud. Det finns en tydlig skiljelinje mellan över- och underordnade. Bredd och storlek möjliggör att många kundgrupper kan attraheras via ett antal standardiserade utbuder. Personalens uppgift är att utföra inom ramen för den stereotypa rollen som anställd. Göteborgsmarknaden karakteriseras av decentralisering, autonomi och självreglering. Marknadstanken efterlevs och det är kunden som skall fokuseras. Var och en tar ansvar för sig och sitt. När utbudet på marknaden som helhet likriktas och är tämligen smalt minskar dock kundens valfrihet. I rapporten diskuteras att såväl intern som extern mångfald hotas när en marknad/bransch likriktas.
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2000Author
Sandoff, Mette
Keywords
Hotell; likriktning; organisering; personalarbete; standardisering; marknadstänkande; mångfald
Publication type
Report
ISSN
1403-3704
Series/Report no.
FE-reports, nr 2000-374
Language
sv