Show simple item record

dc.contributor.authorÖrtenblad, Andersswe
dc.contributor.authorLöfström, Mikaelswe
dc.date.accessioned2006-11-30swe
dc.date.accessioned2007-02-09T10:46:33Z
dc.date.available2007-02-09T10:46:33Z
dc.date.issued1998swe
dc.identifier.issn1403-3704swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/2661
dc.description.abstractUnder 1992 formades projektet; Kompetensöverföring i internationella, interorganisatoriska nätverk. Det hade sitt ursprung i ett övergripande projekt; Competence Analysis - the Management of Learning and Strategies for Competence development. Kompetensöverföringsprojektet beviljades anslag, från Volvos Forskningsstiftelse/Volvos. Projektet har tagit en ny riktning på basis av de forskningsresultat som framkommit i Kompetensöver föringsprojektet, vilket vi bl a diskuterar i rapportens avslutande del. Vi har studerat kompetensöverföring med anledning av att Stena Line förvärvade Sealink British Feries. I samband med förvärvet startade Stena Line ett omfattande utbildnings- och utvecklingsprogram för att överföra kompetens till det nyligen inkorporerade företaget. Om vi sammanfattar de resonemang som vi för i rapporten visar studien av kompetensöverföring som vi genomfört att det finns en mängd komplikationer i en dylik process. Vi har sett att vid kompetensöverföring är det viktigt att fundera på i vilket sammanhang som överföringen sker. Sättet som kompetensöverföringen genomförs på är också centralt. Det gäller både det konkreta genomförandet och med vilka maktattribut överföringen understöds. Ett stort problem som vi har blivit uppmärksammade på under det att vi har bedrivit denna studie är att kompetensöverföring som perspektiv i sig är ett bekymmer. Det är, som vi påpekar, en tankefigur nära knuten till området teknologiöverföring. Vi har i studien blivit uppmärksammade på att denna tankefigur allt för hårt präglas av ett tekniskt kunskapsintresse. Det som saknas är den sociala dimensionen, dvs de interaktiva relationer som präglar mänskligt umgänge.swe
dc.format.extent28 pagesswe
dc.format.extent81920 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesFE-reports, nr 1998-361swe
dc.subjectKompetens; kompetensöverföring; organisatoriskt lärandeswe
dc.titleFrån kompetensöverföring till organisatoriskt lärande - en studie av kompetensöverföring vid Stena Lines förvärvande av Sealink British Ferries.swe
dc.type.svepReportswe
dc.contributor.departmentDepartment of Business Administrationeng
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid2468swe
dc.subject.svepBusiness studiesswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record