Visa enkel post

dc.contributor.authorFoogel, Lisa Marie
dc.contributor.authorVuong, Limy
dc.date.accessioned2011-09-07T10:52:36Z
dc.date.available2011-09-07T10:52:36Z
dc.date.issued2011-09-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26688
dc.description.abstractUnder 2009 och 2010 har det varit mycket upprördhet kring Västtrafik i media. Upprördheten har sin grund i att många resor har drabbats av förseningar till följd av de stränga väderförhållanden som de senaste vintrarna har förknippats med. Bussresenärer får inte information i samband med trafikstörningar och det skapar olika sorter av problem. Allt från att man blir försenad till att man tycker illa om Västtrafik. Många av resenärerna har en smartphone och skulle därför kunna få information i samband med trafikstörningar. Den världsomfattande telematikmarknaden har expanderat starkt under de senaste åren, och ett incitament bakom tillväxten är att med den allt ansenligare kvantiteten inbyggda system tilltar möjligheterna till integration av värdeskapande telematiktjänster. Allt fler kapitalintensiva produkter som ansluts till internet blir alltmer integrerade i utvecklingen som styrs med inbyggda datorsystem det vill säga datorer med programvaror som finns integrerade i produkterna. Denna rapport undersöker Västtrafiks kollektivtrafik som fokuserar på resenärernas åsikter om hur de förhåller sig när bussen blir inställd och när information uteblir från Västtrafik. För att utforska detta har vi genomfört en kvalitativ studie och använt oss av kvalitativa djupintervjuer och enkäter. 115 respondenter svarade på enkäten, fem djupintervjuer genomfördes i centrum och en intervju på Västtrafik. Genom ett kvalitativt tillvägagångssätt har vi kunnat identifiera behov bland bussresenärers resande och kunna ge förslag på en användarvänlig applikation till en smartphone. Att använda ett användarcentrerat perspektiv i utvecklingsarbetet har i stort fungerat bra i denna studie och en designskiss har utvecklats. Behov och krav på designskissen förtydligas vid varje iteration för att till slut komma fram till en lösning. Studien visade att många resenärer hade en gemensam åsikt och var överens om att fördröjd kollektivtrafik och bristfällig information leder till en negativ syn på kollektivtrafik. Detta grundas på att det är dålig information som utges vilket gör resenärer upprörda på grund av att ingen vill vänta och väntan blir längre när det inte framkommer vad som kan ha inträffat. Resenärer vill ständigt kunna bli informerade om var det kommunala fordonet befinner sig samt att applikationen skall vara enkel och lättanvänd men framför allt tillhandhålla all informationsv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesReport/Department of Applied Information Technologysv
dc.relation.ispartofseries2011:016sv
dc.subjectTelematiksv
dc.subjectMobil Informatiksv
dc.subjectPendlingsv
dc.subjectKollektivtrafiksv
dc.subjectResenärsv
dc.titleMobila IT-applikationer för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen - En studie om resenärers behov av att resa kommunaltsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post