AppStores: En Fluga eller Framtiden?
Abstract
De senaste åren har mobiltelefoner fått en helt ny era, och möjligheterna med tekniken har exploderat. Nu kan man göra allt möjligt tänkbart med bara en telefon som verktyg, och detta fascinerar oss varje dag. De nya telefonerna i dagens samhälle har kommit att kallas ”smartphones”. Alla dessa plattformer kommer också med förinstallerade applikationsaffärer, en plats för att köpa mjukvara för mobilen såsom spel och verktyg.
Dessutom har utvecklingen för dessa tjänster i flera fall expanderats till att även finnas på andra bärbara enheter, exempelvis företaget Apples App Store som även finns till Apples läsplatta iPad. I vår forskning har vi inriktat oss på de ägare av smartphones som antingen använder applikationsaffärerna, eller som valt att inte göra det.
Marknaden som rör försäljning av applikationer är i hög grad en web 2.0-företeelse. Det är en plattform där användare och potentiella kunder även kan ta på sig rollen som producent och skapa egna applikationer för gratis bruk eller för försäljning.
Frågor vi undersökt är vad nya aktörer på marknaden har för möjligheter att slå sig in, vad konsumenten har för inställning till alternativa betalningsmetoder, samt hur man kan förändra sin affärsmodell för att uppnå ett bättre slutresultat. Vårt resultat är baserat på en online-enkät där vi fick många intressanta svar på vad som kan förbättras vid köp av applikationer.
Av den samling intressanta svar vi fått på vår online-enkät har vi funnit att flera användare av applikationsaffärer är mycket nöjda med hur det ser ut idag, men några har även gett intressanta synpunkter på förbättringar. Dessa synpunkter inkluderar förändringar som friare marknader, bättre indikation på säkra eller osäkra applikationer, några interaktionsförändringar och översiktsvyer. Dessutom har den relaterade forskning som vi läst gett oss insikt i hur viktig relationen är mellan distributionskanalen och tredjepartsutvecklare.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2011-09-07Author
Hilmersson, Niklas
Tegerot, Robin
Keywords
Smartphone
applikationsaffär
web 2.0
läsplatta
distributionskanal
tredjepartsutvecklare
fri marknad
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:026
Language
swe