Show simple item record

dc.contributor.authorHägglund, Ida
dc.contributor.authorNyström, Thomas
dc.date.accessioned2011-09-07T11:47:38Z
dc.date.available2011-09-07T11:47:38Z
dc.date.issued2011-09-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26694
dc.description.abstractSyftet med studien är att beskriva hur små verksamheter kan skapa riktning på förändring genom sina IS/IT-satsningar i ett steg mot att utveckla en IS/IT-strategi. Då små organisationer ofta saknar formulerade strategidokument och någon specifikt ansvarig för IT tenderar investeringar att vara impulsiva och brista i anknytning till verksamhetsstrategin. En sådan anknytning brukar benämnas alignment, vilket kan skapa riktning för framtida IS/IT-satsningar. Genom en fallstudie av en liten organisation med mycket av denna problematik utfördes semistrukturerade intervjuer på ledningsnivå inriktade mot företagets marknadsförings- och försäljningsaspekter på deras hemsida för att vidare applicera ett egenskapat analytiskt ramverk på fallet. Ramverket skapar en utgångspunkt utifrån värdekedjan för att vidare genom en SWOT-analys utläsa styrkor och svagheter för att formulera den strategiska positionen och definiera kritiska aspekter. Genom att undersöka de kritiska aspekterna kan IS/IT-satsningar ställas i kontext mot den strategiska positionen för att skapa en grund för att ta fram förbättringsförslag utifrån de glapp som uppstår. I studien har vi kunnat konstatera att det finns skillnader i uppfattning mellan verksamhetens strategiska ställningstaganden och vad som faktiskt presenteras i form av IT och vi menar därför att vårt analytiska ramverk hjälpt oss hitta aspekter som bör arbetas med för att skapa en enhetlig syn mellan verksamhet och IT. Det analytiska ramverket är ett förslag på ett strukturerat arbetssätt för att uppnå alignment i sina IS/IT-satsningar ur ett kontinuerligt förändringsperspektiv.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesReport/Department of Applied Information Technologysv
dc.relation.ispartofseries2011:018sv
dc.subjectVerksamhetsstrategisv
dc.subjectIS-strategisv
dc.subjectIT-strategisv
dc.subjectvisionsv
dc.subjectstrategisk positionsv
dc.subjectkontinuerlig förändringsv
dc.subjectIT-satsningarsv
dc.subjectalignmentsv
dc.titleAlignment - Ett strukturerat arbetsätt för att uppnå riktning i sina IS/IT-satsningarsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record