• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Företagsblogg som komplement till kundtjänsten

Abstract
Alltfler företag använder sig av sociala medier för att kommunicera med sina kunder samt potentiella kunder. Det finns många olika plattformar som kan användas i denna möjlighet till dialog, bl.a. företagsbloggar. Kunder använder inte företagsbloggen endast som ett diskussionsforum, utan även som en kommunikationskanal för att ställa frågor och framföra klagomål till företaget. Vissa företagsbloggar tar till sig detta och svarar på frågor som ställs i kommentarerna. Andra företagsbloggar har inte gjort detta i lika stor grad. När kundens förväntan på dialog med företaget via företagsbloggen inte uppfylls, blir kunden missnöjd. Syftet med denna uppsats handlar om att utreda om företagsbloggar kan fungera som ett komplement till de traditionella kundtjänstkanalerna. Uppsatsen syftar till att undersöka om det finns ett intresse från kunder att använda företagsbloggar som en kundtjänstkanal, och hur företagsbloggar hanterar frågor och klagomål. Dessutom utreds vilka möjligheter och risker som finns med att använda företagsbloggen som en kundtjänstkanal. Denna uppsats bygger på fyra olika forskningsmetoder, en statistisk undersökning, en intervjustudie där vi har intervjuat fem bloggadministratörer, en heuristisk utvärdering för att undersöka blogganvändbarhet, och en innehållsanalys för att undersöka kommentarer. Vi har genom vår studie kommit fram till slutsatsen att det finns ett intresse från kunder att använda företagsbloggen som en kundtjänstkanal. Företag hanterade kundtjänstrelaterade frågor på olika sätt i bloggarna. Specifika frågor som behövde mer information om kunden besvarades oftast inte, eftersom kunden inte bör lägga ut privata uppgifter. Undersökningen visade att få företag hade föreskrivna riktlinjer eller policys för att hantera kundtjänstrelaterade frågor på bloggarna. Det fanns ett kollaborativt fenomen på vissa bloggar, dvs. att kunder besvarade varandras frågor. Det förde även med sig risker med att kunder gav fel svar. Vi kom fram till att bloggens funktionalitet oftast inte var användarvänlig för ett kundtjänstsyfte. Slutsatsen blev att företagsbloggar ändå kan användas som ett komplement till kundtjänsten, men med vissa förbehåll.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URI
http://hdl.handle.net/2077/26699
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_26699_1.pdf (1.103Mb)
Date
2011-09-07
Author
Levnell, Inesa
Lund, Sandra
Keywords
Företagsblogg
kundtjänst
e-CRM
Web 2.0
sociala medier
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:024
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV