Lessons Learned – Myt eller Nirvana?
Abstract
En faktor som blir allt viktigare för dagens organisationer är kunskapshantering. Detta är av stor betydelse för att organisationer ska kunna dra lärdomar från tidigare genomförda projekt. Projekt tenderar idag till att ha stor budget med hög resursomsättning, vilket medför att organisationer måste lära sig av misstag och genomföra utvärderingar. Den allt snabbare förändringstakten är också en viktig faktor för kunskapshantering. För att organisationer ska kunna anpassa sig till detta är det viktigt att de inser att kompetensen inte ligger i att besitta en viss kunskap, utan snarare i att kunna anpassa sig, tillgodogöra sig nya lärdomar och vidareutveckla sin kompetens.
Syftet med denna undersökning är att påvisa hur utvärderingar kan leda till att lärdomar identifieras i projekt som sedan kan spridas inom organisationen för att öka kompetensnivån samt slutligen ligga till grund för en återkopplingsprocess som ökar kvaliteten på nystartade projekt. För att få en bättre förståelse och tydligare insikt i hur hela utvärderingsprocessen används idag har tolv personer på sex olika företag intervjuats. De sex olika företagen är uppdelade på tre IT-konsult företag och tre producerande företag.
Hos de olika företagen varierade användningen av utvärderingar stort. Generellt sett hade ingen organisation en komplett utvärderingsprocess som tillämpades inom hela organisationen eller applicerades på alla projekt. Framförallt är det spridnings- och återkopplingsfaserna i utvärderingsprocessen som tydligt avsaknar konkreta tillvägagångssätt. Däremot insåg alla organisationer värdet av att genomföra regelbundna utvärderingar.
För att organisationer ska förbättra sin utvärderingsprocess i framtiden krävs det mycket tydligare krav och standardiserade tillvägagångssätt inom organisationer för hur lärdomar ska identifieras, lagras, spridas och återanvändas.
Degree
Master theses
View/ Open
Date
2011-09-08Author
Olsson, Carl
Månsson, Mikael
Keywords
Lessons learned
Utvärdering
Spridning
Återkoppling
Kunskap
Kunskapshantering
Erfarenhet
Projekt
Projektmodell
Change manager
IT-Management
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:009
Language
swe