God, don't you ever feel like everything we do and everything we've been taught is just to service the future?
Abstract
Titel
God, don't you ever feel like everything we do and everything we've been taught is just to
service the future?1
Författare
Tor Kindahl
Kurs
MK1500: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Termin
VT2011
Syfte
Att undersöka vilken typ av mediekunskaper eleven kan utveckla i den svenska
gymnasieskolan (Gy2011) och hur detta ska förstås i relation till forskning inom Media
Literacy samt utbildningsfilosofier och politiska ideologier.
Metod och material
ECA (Ethnographic content analysis) och styrdokument för gymnasieskolan.
Huvudresultat
Mediekunskaperna handlar mer om att orientera eleven i olika mediekunskapsområden samt
grundläggande färdighetsträning som både gäller hur man använder media och hur medier kan
användas för att sprida budskap - i synnerhet till olika målgrupper. De handlar mindre om att
belysa intressekonflikter, normer och värderingar i samhället. Mediekunskaperna i
gymnasieskolan är följaktligen en snäv gestaltning av vad som förespråkas inom Media
Literacy-forskningen. Man kan av samma orsak även konstatera att kunskaperna i hög grad är
inordnat under vad Englund kallar den vetenskapligt rationella utbildningskonceptionen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-09-13Author
Kindahl, Tor
Keywords
Utbildningskonceptioner
Ämnesplan
ECA
Gymnasieskolan
Gy2011
Kursplan
Media Education
Media Literacy
Mediekunskaper
Medieämnet
Styrdokument
Tomas Englund
Series/Report no.
Examensarbete
C747
Language
swe