Nya vägar till kunskap. En kvalitativ studie av hur digitala kommunikationskanaler används i undervisningssyfte på skolor som valt att satsa på 1-till-1-konceptet
Abstract
Titel Nya vägar till kunskap. En kvalitativ studie av hur digitala kommunikationskanaler används i undervisningssyfte på skolor som valt att satsa på 1-till-1-konceptet
Författare Hannah Johansson och Erika Kiland
Uppdragsgivare Lin Education
Handledare Jan Strid
Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap,
MK1500, 15 hp. Institutionen för
journalistik, medier och kommunikation (JMG),
Göteborgs universitet.
Termin Vårterminen 2011
Sidantal 46 (exkl. bilaga)
Antal ord 19 857 (inkl. bilaga)
Syfte Studiens syfte är att beskriva kommunikationen
och dess betydelse för undervisningen på skolor
som valt att satsa på 1-till-1-konceptet.
Metod Kvalitativa samtalsintervjuer med sju respondenter.
Material Analysmaterialet består av transkriberande intervjuer med sju pedagoger som arbetar med 1-till- 1-konceptet.
Huvudresultat Vår studie visar att 1-till-1-konceptet möjliggör nya sätt att undervisa och att pedagoger i dag kan kommunicera med elever på fler sätt än tidigare.
Pedagogerna framhåller att kommunikationen
effektiviserats och att ökade möjligheter till
kommunikation gynnar elevernas lärande. Pedagogerna är positiva till konceptet och menar att en mer varierad undervisning motiverar eleverna.
Implementeringen av 1-till-1-konceptet har fungerat väl, men det kan ta tid innan ny teknik och nya digitala kommunikationsverktyg blir en
naturlig del av undervisningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-09-14Author
Johansson, Hanna
Kiland, Erika
Keywords
kommunikation
undervisning
1-till-1-konceptet
Web 2.0
Series/Report no.
Examensarbete
C749
Language
swe