Kriskommunikation i ett digitalt samhälle Om myndigheters förhållningssätt till sociala medier i samband med kriskommunikation
Abstract
Titel:
Kriskommunikation i ett digitalt samhälle
Om myndigheters förhållningssätt till sociala medier i samband med kriskommunikation
Författare:
Susanna Åkeräng
Uppdragsgivare:
Opti-Alert
Kurs:
Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap
Termin:
Vårterminen 2011
Handledare:
Marie Grusell
Sidantal:
40 sidor (cirka 16 300 ord)
Syfte:
Syftet med studien är att belysa hur svenska myndigheter förhåller sig till sociala medier i
samband med kriskommunikation
Metod:
Kvalitativa intervjuer
Material:
Åtta stycken kvalitativa intervjuer med informanter från fem olika svenska myndigheter
Huvudresultat:
Resultatet visar att de undersökta myndigheterna är medvetna om att de måste förhålla sig till
sociala medier. De upplever inte att de har ett direkt behov av de nya medierna, men ser flera
möjligheter med dem. Omvärldsbevakning uppges vara den största möjligheten, men även att
kunna sprida information och länka vidare till den egna webbplatsen genom de sociala
medierna. Den främsta svårigheten som myndigheterna upplever med sociala medier är att de
är mycket resurskrävande. Jordbruksverket och Sveriges meterologiska och hydrologiska
institut är de som har kommit längst i sitt arbete med sociala medier, medan Länsstyrelsen i
Västra Götalands län, Miljöförvaltningen Göteborgs stad samt Räddningstjänsten
Storgöteborg inte är aktiva inom några sociala medier ännu. Myndigheterna anser att de får
använda de kanaler som står till buds i en krissituation och har så här långt lite respektive
ingen erfarenhet av att använda sociala medier i samband med kriskommunikation.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-09-14Author
Åkeräng, Susanne
Keywords
svenska myndigheter
Kriskommunikation
strategisk kommunikation
sociala medier
Series/Report no.
Examensarbete
C751
Language
swe