Kärt barn har många namn – en studie om mikrokommunikation med kundpinnen i fokus
Abstract
Titel: Kärt barn har många namn – en studie om mikrokommunikation med kundpinnen i
fokus
Författare: Anna Friman & Sofie Nilsson
Uppdragsgivare: Invision Media Group AB
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för
journalistik, medier och kommunikation
Termin: Vårterminen 2011
Handledare: Marie Grusell
Sidantal: 55
Antal ord: 18164
Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur människor uppfattar och förhåller sig till
mikrokommunikation.
Metod: Deltagande observationer, fokusgrupp och experiment.
Material: Anteckningar från deltagande observationer vid fyra tillfällen, en
fokusgruppssession och 500 enkäter.
Huvudresultat: Våra resultat visar på att det finns ett flertal olika faktorer som påverkar hur
människor uppfattar och förhåller sig till mikrokommunikation. Våra resultat visar att
människor har en förhållandevis negativ inställning till reklam generellt och ”stör” sig på
reklamen i matvarubutiker. Observationerna visar att det finns ett flertal föremål vid kassan
som ”stjäl” uppmärksamhet från kundpinnen. Resultatet från experimentet visar att människor
i större utsträckning kan identifiera färgen blå på kundpinnen än gul och vit. Vidare visar
resultatet på att ett befintligt varumärke uppmärksammas i lika stor utsträckning som ett
fiktivt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-09-14Author
Friman, Anna
Nilsson, Sofie
Series/Report no.
Examensarbete
C754
Language
swe