Att förmedla budskap med Steel - Hur SSABs anställda uppfattar personaltidningen
Abstract
Titel:
Att förmedla budskap med Steel - Hur SSABs anställda uppfattar personaltidningen
Författare:
Tobias Anderberg och Daniel Karlsson
Uppdragsgivare:
Svenskt stål AB (SSAB)
Kurs:
Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs
universitet, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
Termin:
Vårterminen 2011
Handledare:
Jonas Ohlsson
Sidantal:
45 sidor, 11 616 ord
Syfte:
Att ta reda på om företagets personaltidning förmedlar mål, vision och
värderingar så att de anställda identifierar dem
Metod:
Kvantitativ webbenkät
Material:
Webbenkät med 293 svarande av totalt 712 anställda
Huvudresultat:
Resultatet visar att budskapen om mål, vision och värderingar i Steel kan identifieras av läsarna. Steel upprätthåller denna kunskap. Det är inte någon stor skillnad på vad de anställda tycker om tidningen sett till vilket affärsområde de arbetar i. Det som de allra flest förväntar sig och får är kunskap om SSAB. De flesta anställda förväntar sig dock mer än vad de
anser sig få ut av tidningen. Steel är allmänt mer uppskattad än de tidigare lokala personaltidningarna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-09-14Author
Anderberg, Tobias
Karlsson, Daniel
Keywords
Personaltidning
masskommunikation
masskommunikation
uses and gratifications
budskapsförmedling
mottagarperspektiv
koncern, global
koncern, global
internkommunikation
webbenkät
Series/Report no.
Examensarbete
C756
Language
swe