• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det finns ju inte en käft som skulle betala för att läsa en blogg” – En studie om svenska dagstidningars övergripande strategier bakom uppstarten av bloggar på sina nätupplagor.

Abstract
Titel: ”Det finns ju inte en käft som skulle betala för att läsa en blogg” – En studie om svenska dagstidningars övergripande strategier bakom uppstarten av bloggar på sina nätupplagor. Författare: Therése Kristiansson och Sofia Wallqvist Uppdragsgivare: Dagspresskollegiet är ett forskningsprogram vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Sedan 1979 har de bedrivit forskning om medieanvändning med fokus på dagstidningar och dess publik. Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för Journalistik, Medier och kommunikation, Göteborgs universitet (JMG) Termin: Vårterminen 2011 Handledare: Jonas Ohlsson Ord: 17 835 Syfte: Syftet med studien är att kartlägga förekomsten av bloggar på svenska dagstidningars nätupplagor och att ur ett redaktionellt ledningsperspektiv undersöka vilka övergripande strategier som ligger bakom uppstarten av bloggar på deras webbplatser. Metod: Kvantitativ kartläggning av svenska dagstidningars nätupplagor och bloggar kopplade till deras webbplatser, samt kvalitativa samtalsintervjuer med tidningarnas chefredaktörer, redaktionschefer och webbchefer. Material: Analys av 56 stycken svenska nättidningar med bloggar kopplade till sin webbplats, samt 14 stycken semi-strukturerade samtalsintervjuer. Huvudresultat: En stor majoritet av nättidningarna har bloggar på sin webbplats, endast två av 56 har valt att inte anamma trenden. Etableringen av bloggarna har inte varit blixtsnabb, men under loppet av fyra år har bloggarna nått nästan total spridning. Först ut att anamma trenden var de nättidningar som är störst där samtliga nättidningar som i dag har bloggar startade upp sin bloggverksamhet år 2005. De flesta tidningarna saknade uttalade strategier vid uppstarten, det handlade snarare om ett ”flockbeteende” där tidningarna i branschen påverkade varandra och valde att hoppa på bloggtrenden för att hänga med i utvecklingen. Dock har ett strategiskt tänkande utvecklats senare kring ett antal specifika delar av bloggverksamheten. Det främsta målet med bloggarna, vilket alla undersökta tidningar uppger, är att de ska driva trafik till nättidningens webbplats. Andra mål med tidningarnas bloggverksamhet är att bredda sitt material, profilera medarbetare, plocka in externa bloggare för ny kompetens samt att skapa dialog med läsarna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26794
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_26794_1.pdf (420.1Kb)
Date
2011-09-15
Author
Kristiansson, Therése
Wallqvist, Sofia
Series/Report no.
Examensarbete
C759
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV