”Det finns ju inte en käft som skulle betala för att läsa en blogg” – En studie om svenska dagstidningars övergripande strategier bakom uppstarten av bloggar på sina nätupplagor.
Abstract
Titel: ”Det finns ju inte en käft som skulle betala för att läsa en blogg”
– En studie om svenska dagstidningars övergripande strategier bakom
uppstarten av bloggar på sina nätupplagor.
Författare: Therése Kristiansson och Sofia Wallqvist
Uppdragsgivare: Dagspresskollegiet är ett forskningsprogram vid Institutionen för
journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.
Sedan 1979 har de bedrivit forskning om medieanvändning med fokus
på dagstidningar och dess publik.
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid
institutionen för Journalistik, Medier och kommunikation, Göteborgs
universitet (JMG)
Termin: Vårterminen 2011
Handledare: Jonas Ohlsson
Ord: 17 835
Syfte: Syftet med studien är att kartlägga förekomsten av bloggar på svenska
dagstidningars nätupplagor och att ur ett redaktionellt
ledningsperspektiv undersöka vilka övergripande strategier som ligger
bakom uppstarten av bloggar på deras webbplatser.
Metod: Kvantitativ kartläggning av svenska dagstidningars nätupplagor och
bloggar kopplade till deras webbplatser, samt kvalitativa samtalsintervjuer
med tidningarnas chefredaktörer, redaktionschefer och webbchefer.
Material: Analys av 56 stycken svenska nättidningar med bloggar kopplade till sin
webbplats, samt 14 stycken semi-strukturerade samtalsintervjuer.
Huvudresultat: En stor majoritet av nättidningarna har bloggar på sin webbplats, endast två av 56 har valt att inte anamma trenden. Etableringen av bloggarna
har inte varit blixtsnabb, men under loppet av fyra år har bloggarna nått nästan total spridning. Först ut att anamma trenden var de nättidningar som är störst där samtliga nättidningar som i dag har bloggar startade
upp sin bloggverksamhet år 2005. De flesta tidningarna saknade uttalade strategier vid uppstarten, det handlade snarare om ett
”flockbeteende” där tidningarna i branschen påverkade varandra och valde att hoppa på bloggtrenden för att hänga med i utvecklingen. Dock har ett strategiskt tänkande utvecklats senare kring ett antal specifika delar av bloggverksamheten. Det främsta målet med bloggarna, vilket
alla undersökta tidningar uppger, är att de ska driva trafik till nättidningens webbplats. Andra mål med tidningarnas bloggverksamhet
är att bredda sitt material, profilera medarbetare, plocka in externa bloggare för ny kompetens samt att skapa dialog med läsarna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-09-15Author
Kristiansson, Therése
Wallqvist, Sofia
Series/Report no.
Examensarbete
C759
Language
swe