Nyheters outgrundliga vägar – En kvalitativ studie om nyhetsnavigering
Abstract
Titel: Nyheters outgrundliga vägar – En kvalitativ studie om nyhetsnavigering
Författare: Johan Kildebo och Catrine Blad
Uppdragsgivare: Dagspresskollegiet, JMG
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, vid institutionen för
journalistik, medier och kommunikation, JMG
Termin: Vårterminen 2011
Handledare: Mathias Färdigh
Sidantal: 39
Antal ord: 12 774
Syfte: Syftet med rapporten är att undersöka hur människor navigerar i nyhetsflödet.
Metod: Kvalitativ etnografisk metod, semistrukturerade dagböcker.
Material: Dagböcker förda av nio personer åldersgrupperna 16-30 år, 31-50 år samt över 50 år, under en fyradagarsperiod.
Huvudresultat: Vår studie visar att mediekonsumtionen och nyhetsnavigeringen skiljer sig mellan olika åldersgrupper. Den äldsta gruppen följde upp flest nyheter, därefter kom mellangruppen. Den grupp som följde upp minst antal nyheter var den mellan 16-30 år. Ett
annat resultat är att medievanorna hade en stor betydelse både för nyhetskonsumtionen och
för hur respondenterna navigerade i nyhetsflödet. Detta gällde även när en större nyhet inträffade.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-09-15Author
Kildebo, Johan
Blad, Catrine
Keywords
Medier
nyhetsflöde
mediekonsumenter
navigering
Series/Report no.
Examensarbete
C763
Language
swe